  • Data: 2008-11-22 19:59:36
    Temat: Re: fałszywe zwonienie - jaki paragraf
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:gg9ml0$j77$1@nemesis.news.neostrada.pl pitpull
    <pitpull@pitpul..com> pisze:

    > Załózmy, że gościu trudni się handlem obwoźnym ma prywatną działalność
    > I idzie na "chorobowe" na kręgosłup.
    > Jakie konsekwencje prawne mu grożą w przypadku odowodnienia mu:
    > a) Handlowania na targach
    > b) Uprawiania wspinaczki/jazdy na crossie
    > podczas pobierania zasiłku chorobowego z ZUS (nie wuiem czy prywaciaż ma
    > wynagrodzenie za czas choroby).
    Tu ja się poddaję. Nie wiem jak jest w przypadku osoby prowadzącej
    działalność gospodarczą.
    Mogę powiedzieć tylko coś w temacie osoby zatrudnionej na umowę o pracę.

    > Czy naprawdę paragrafy pod które ewentualnie Twoim zdaniem podpada osoba
    > wyłudzająca zasiłek zależą od tego czy pobiera wynagrodzenie za czas
    > choroby, zasiłek chorobowy czy świadczenie rehabilitacyjne?
    > Wydaje mi się, że za każdym razem zakładając uczciwość lekarza (rzadkość,
    > ale się zdarza...) będzie to wyłudzenie dokumentu etc ....
    Najpierw musi się odbyć kontrola zwolnienia zgodnie z przywołanym przeze
    mnie rozporządzeniem. Jest kilka możliwości (mówię o pracowniku).
    Przede wszystkim na zwolnieniu jest informacja, czy chory musi leżeć czy
    może chodzić, ale to z pewnością wiesz.
    Na egzemplarzu dostarczanemu pracodawcy nie ma kodu choroby, co oczywiste.

    1. Sprawdzenie samej prawdziwości dokumentu; myślę, że to można zostawić na
    boku. Fałszowanie druku ZUS-ZLA to bezsens.

    2. Zwolnienie jest krótkie, kilka - kilkanaście dni.
    - ZUS komisyjnie nie da rady sprawdzić (nie zdąży) i nie jest raczej
    zainteresowany bo płaci pracodawca
    - jeśli się jednak zainteresuje (np. z racji częstych zwolnień) i wyśle
    lekarza do domu ubezpieczonego, to i tak może on nic nie wskórać
    - pracodawca zatrudniający do 20 pracowników sam nic nie może; jeśli
    zatrudnia więcej to teoretycznie może wysłać kogoś do miejsca zamieszkania
    na kontrolę ale łatwo pracownikowi takie pomysły storpedować

    3. Zwolnienie jest dłuższe, albo zwolnienia są częste.
    Tu zależy od schorzenia. Czy da się je wykryć po ustąpieniu? Wątpię czy
    lekarz wystawi "lewe" zwolnienie z powodu złamania kręgosłupa na crossie lub
    amputacji. Wątpie także, aby ktoś taki uraz próbował symulować. ;)
    Zarówno ZUS jak i uprawniony pracodawca może próbować skontrolować.

    4. No i wreszcie donos (bo ktoś widział jak chory handluje/crossuje itp.).
    To może być uwzględnione w postaci zeznań w razie procesu wytoczonego
    pacjentowi na podstawie artykułów, o których zeznał Cezar.

    Proces może być także wytoczony w poprzednio wymienionych przypadkach.
    Tak czy inaczej najpierw następuje kontrola prawidłowości wystawienia
    zwolnienia oraz prawidłowości jego wykorzystania. (Jest tu spore pole do
    manewru dla zręcznego pacjenta.)
    Dopiero potem można dywagować o odpowiedzialności karnej.

    --
    Jotte