    From: "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: eurotax-samochod z 1990
    Date: Wed, 28 Feb 2007 21:05:28 +0100

    > Teraz chcialbym zalozyc jednoosobowa dzialalnosc i wrzucic samochod do
    > zamortyzowania, ale moge jedynie od kwoty 3500 netto.

    Jesli to powiedział ksiegowy, to zmienić ksiegowego.
    Jesli Ty, to "normalny" ksiegowy powinien bez problemu Ci powiedzieć co i
    jak.

    >Doradca podatkowy powiedzial, ze jesli minelo juz tyle czasu to moge go
    >wrzucic nie na podstawie faktury z komisu, tylko na podstawie wyceny z
    >eurotaxu (wartosc na grudzien 2006).

    Hmm. Dziwnie powiedział. Powinno już być wg wartosci rynkowej. Nie musi to
    wcale być eurotax. Niektórzy uważaja, że wycena na podstawie ogłoszeń w
    prasie oraz aukcji allegro jest idealną wyceną pojazdu. Ale wg mnie
    posiadasz fakturę zakupu i ta wartosć powinna byc wartością początkową ŚT.

    Polecam lekturę art. 22g ustawy pdof.

    W ust. 1 masz:
    "1. wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych,
    z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    1) w razie nabycia w drodze kupna - *cenę ich nabycia*

    Czyli w Twoim wypadku 2200,00zł

    Ten dziwny doradca zasugerował tobie zapewne skorzystanie z punktu 8 w/w
    artykulu:

    "Jezeli *nie można* ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części
    nabytych
    przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu,
    o których mowa w art. 22n, wartość początkową tych środków przyjmuje się w
    wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem
    cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku
    poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i
    stopnia
    ich zużycia."

    W Twoim wypadku jednak zdecydowanie można ustalić taką wartość. Sam ją w
    końcu teraz podałes :)

    Wiem, że to do d..., ale sam zgodziłes się na zanizenie faktury zakupu.
    Komis oszukał za Twoja zgodą skarb państwa. Jak widzisz nie było warto było
    siena to godzić.

    pozdrawiam!