  • Data: 2021-04-25 21:30:50
    Temat: Re: e-recepty i PESEL
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 25.04.2021 o 20:46, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > ale jak - zapamietuja sobie pesele klientow, i potem wystarczy podac
    > nazwisko, program podpowiada pesel i potem normalnie szuka w systemie
    > recept ?
    >
    > Moglby tak dzialac, na ile legalne w swietle RODO to sie nie wypowiem,
    > na ile sensowne ... "Tomasik" wprowadzic rownie trudno jak pesel, a
    > przeciez w okolicy pewnie mieszka kilku :-)

    Ale ilu Robertów TOMASIK? U mnie w mieście jest nas dwóch :-) Aptek
    kilkadziesiąt. Natomiast nie zgadzam się, że PESEL równie łatwo
    wprowadzić. Rzucisz okiem na receptę (papierową) i zapamiętasz imię i
    nazwisko, które wklepiesz. Wyświetla się jeden PESEL, to rzucisz okiem,
    czy ten. Jak dwa, to też szybko wybierzesz. Wpisując PESEL musisz kilka
    razy przerzucać wzrok.

    Apteka dane przechowywać musi przez 5~6 lat i nie widzę powodu, by
    piętrzyć problem, że się to podpowiada. Bo musi mieć dane do rozliczeń z
    NFZ. Refundacja jest na pacjenta. Sądzę, że to działa w opisany przeze
    mnie sposób, bo raz na czas jest afera, że lekarz wypisał receptę na
    pacjenta po jego śmierci. Pierwsze co jedzie się wówczas do apteki i
    patrzy na samą receptę, bo czasem właśnie się zdarzało, że jest właściwe
    imię i nazwisko, ale błędny PESEL. Farmaceutyk zatwierdził podobny PESEL
    nie zauważywszy, że jakieś cyferki się różnią.

    Przy papierowych receptach zdarzało się, że lekarz pomylił cyferki w
    PESEL. KAMSOFT sprawdza cyfrę kontrolną i błędnego PESEL nie przyjmował.
    Czasem z receptą była osoba, która nei znała PESEL pacjenta. To
    farmaceuci chcąc sprzedać leki kolejno próbowali ostatnią cyferkę. W
    końcu jakaś wchodziła.

    System nie weryfikuje tego ON LINE, ani nie przesyła w ogóle imienia i
    nazwiska. Dopiero później wyskakiwały takie różne historie, że powiedzmy
    pacjent zmarł, albo nie jest ubezpieczony. Jak pacjenci dostali dostęp
    do swoich kont, to raz na czas rozpętywała się burza, bo na koncie
    pojawiał się lek, którego nie kupowali. Znowu pierwsze trzeba
    zweryfikować, co ma na recepcie apteka, bo bywa, że zupełnie co innego,
    niż w systemie NFZ.

    --
    Robert Tomasik