    From: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dziwy punkt o prawach autorskich
    Date: Sat, 6 Aug 2005 16:20:47 +0200

    Jakub <...@...com> dosć niespodziewanie napisał(a):
    (chcę mieć pewność czy bym się mylił jeśli bym
    > powiedział, że żadne - z tytułi iż pola eksplatacji muszą być
    > wyraźnie wymienione).

    Ja byn to tak właśnie zinterpretował. Umowa w efekcie nie przenosi żadnych
    praw

    > Kolejny punkt tej samej umowy:
    > 4. "Przyjmujący zamówienie nie może w czasie trwania umowy, ani po jej
    > zakończeniu udostepniać lub wykorzystać absolutnie żadnych fragmentów
    > otrzymanych materiałów, ani wykonywanych prac."
    >
    > Powiedzmy że jestem Zleceniobiorcą, to wydaje mi się że nie jest to
    > wystarczająca klauzura aby odebrać mi moje majątkowe prawo do
    > publikacji stworzonego przeze mnie dzieła (pomijając wcześniejszy
    > punkt). Czy mam racje?

    Tu już inaczej to widzę. Podpisując taki punkt zobowiązujesz sie do
    niekorzystania ze swoich praw. Wprawdzie masz te prawa i możesz tego
    zobowiązania nie dotrzymać, ale moze to rodzić odpowiedzialność
    odszkodowawcza, zwłaszcza jeśli:

    > 5. "W przypadku łamania w/w postanowień w czasie trwania umowy lub
    > postanowienia 4 w ciągu X misięcy od jej zakończenia Przyjmujący
    > zapłaci Zamawiającemu karę umowną w wysokości Y"

    Ten punkt jest sankcją za niedotzrymania zobowiązania z punktu 4

    > Teraz jest taka sprawa: umowa zawiera termin oddania pracy np. 1
    > styczeń 2005, a odbiór siedem dni póżniej. To czy 8-ego stycznia
    > umowa już nie obowiązuje, a wraz z nią punkt 5?

    Nie można w ten sposób podchodzić do umowy, ze ona już nie obowiazuje. Umowa
    przestaję wiązać strony, jeśli ją rozwiążą. Natomiast w tym przypadku umowa
    zostaje z Twojej strony wykonana. Obowiązuje nadal np. w zakresie obowiązku
    zapłaty za dzieło, oraz, w zakresie czasu trwania zobowiązania z punktu 4

    > punkt piąty wydłuża czas trwania umowy o X miesięcy.

    Nie tyle całą umowę, co jak napisałem wyżej wyznacza czas, w którym
    wykonawca nie może ( pod rygorem zapłaty kary umownej) wykorzytywać swoich
    praw autorskich

    > Ta umowa zawiera jeszcze jeden fajny punkt:
    > "Przyjmujący zamówienie zobowiązuje siuę pracować w okresie trwania
    > umowy tylko i wyłącznie dla Zamawiającego".
    > - czy to nie jest wystarczające aby w Sądzie Pracy dochodzić takich
    > samych praw jak z tytułu umowy o pracę (np. na te X miesięcy).

    Moim zdaniem nie. Cechą umowy o pracę jest to, ze praca wykonywana jest pod
    kierownictwem pracodawcy. Nie jest natomiast cechą umowy o pracę zakaz
    podejmowania równolegle innej pracy. Ba taki zakaz byłby raczej nieważny z
    punktu widzenia prawa.

    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide