  • Data: 2008-04-23 21:12:40
    Temat: Re: dzisiejszy wyrok TK
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Apr 23, 10:48 pm, "kuba " <j...@g...pl> wrote:

    > Jednak moim zdaniem, coś takiego budzi spore wątpliwości, w świetle zasady, że
    > nikt w naszym systemie nie może dokonywać wiążącej wykładni prawa.

    Żeby stwierdzić niekonstytucyjność jakiegoś przepisu, TK również
    najpierw musi dokonać jego wiążącej wykładni.

    > Inna sprawą jest, że w tej
    > konkretnej sprawie Zofii Szuchowskiej, jest przesłanką wznowienia
    > postępowania, co już niewątpliwie ma charakter dokonania incydentalnej
    > wiążącej wykładni prawa!

    A tego argumentu już zupełnie nie rozumiem. W jakim sensie
    incydentalnej? Każda kontrola konstytucyjności wynikła ze skargi
    konstytucyjnej jest w pewnym sensie incydentalna, ale nie jest to
    przecież sens słowa "incydentalny", jaki zwykle mamy na myśli mówiąc o
    postępowaniu sądowym. Co rozumiesz przez "incydentalnej"?

    > 1) Czy przepis KEL ma charakter normy etycznej/deontologicznej czy prawnej?
    [...]
    > Co do pierwszego problemu, moim zdaniem jest to normalna
    > generalno-abstrakcyjna norma prawda, określająca jasną regułę postępowania, i
    > tak to też zrozumiał TK.

    Normy etyczne/deontologiczne również mogą być generalne i abstrakcyjne
    oraz określać jasne reguły postępowania, tak więc nie jest to
    kryterium rozstrzygające.

    > Po pierwsze, (to tego mam pewne wątpliwości) obowiązek (albo możliwość - już
    > nie pamiętam, a nie chce mi się sprawdzać) uchwalenia KEL wynika z ustawy o
    > izbach lekarskich, przez co można by traktować to nie jako zadanie własne
    > samorządu, a jako zadanie zlecone, co nadaję NRA pewien "przymiot
    > państwowości".

    I w związku z tym właściwy byłby sąd administracyjny?
    BTW nie uważam, żeby uchwalanie kodeksów etyki mogło być w ogóle
    zadaniem zleconym, jest raczej przejawem samorządności, aktem władzy
    samorządowej.

    > Po drugie, zauważcie, że istnieje pewna niekompatybilność między brzmieniem
    > art. 188, który w zasadnie określa kognicję TK, a art. 79, który mówi jedynie
    > o "ustawie lub innych akcie normatywnym", co ma zakres szerszy niż zakres
    > wszystkich przypadków z art. 188.
    > To prowadzi do wniosku, że TK może kontrolować przepisy KEL, nieważne czy są
    > wydawane przez podmiot państwowy czy niepaństwowy, o ile tylko mają charakter
    > normatywny - a więc zawierają normy skierowane do generalnego adresata i
    > zawierają powtarzalne reguły postępowania - a taki charakter niewątpliwie ma
> [...]

    Tylko jeśli uznamy wraże ciała samorządowe za "sąd lub organ
    administracji publicznej".

    Ale TK to nie wiąże.