    From: "kuba " <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dzisiejszy wyrok TK
    Date: Wed, 23 Apr 2008 20:48:48 +0000 (UTC)

    Johnson <j...@n...pl> napisał(a):

    > Nie cche mi się szukać, ale czy TK może w ogóle oceniać kodeks etyki
    > lekarskiej? On chyba oceniał jakiś przepis ustawy o zawodzie lekarza.
    >
    > A takie wyroki że coś jest niezgodne z konstytucją pod warunkiem że jest
    > rozumiane XXX to już były nie raz.

    Dzięki za odpowiedź wam obu. Faktycznie, doczytałem trochę na temat orzeczeń
    zakresowych. Zdziwiłem się, bo, jako niedoświadczony student (;)), nie
    wiedziałem, że wskutek takiego orzeczenia sam przepis nie traci mocy, a
    "uchyla" się jedynie normę z niego (z nich) wyinterpretowaną.

    Jednak moim zdaniem, coś takiego budzi spore wątpliwości, w świetle zasady, że
    nikt w naszym systemie nie może dokonywać wiążącej wykładni prawa. Bo teraz,
    każdy sąd, który nie zastosuje tego przepisu w świetle interpretacji TK,
    naraża się na zarzut łamania konstytucji. Inna sprawą jest, że w tej
    konkretnej sprawie Zofii Szuchowskiej, jest przesłanką wznowienia
    postępowania, co już niewątpliwie ma charakter dokonania incydentalnej
    wiążącej wykładni prawa!

    Co do Twoich wątpliwości, moim zdaniem TK dostrzegł potrzebę wydania w tej
    sprawie wyroku zakresowego właśnie z powodu istoty tej normy. Skarżąca wnosiła
    o stwierdzenie niekonstytucyjności kilku przepisów Ustawy o izbach lekarskich
    doprecyzowanych przez przez art. ust. 2 KEL. W związku z tym pojawiają się
    następujące wątpliwości:
    1) Czy przepis KEL ma charakter normy etycznej/deontologicznej czy prawnej?
    2) Czy Naczelna Rada Lekarska jest centralnym organem państwowym w rozumieniu
    art. 188 konstytucji?

    Co do pierwszego problemu, moim zdaniem jest to normalna
    generalno-abstrakcyjna norma prawda, określająca jasną regułę postępowania, i
    tak to też zrozumiał TK.
    Co do drugiego, z tego jak zrozumiałem dzisiaj sędzie Liszcz, NRA organem
    centralnym jest bez wątpienia, ale nie państwowym już nie.

    Dlatego TK, widząc tu wątpliwości co do swojej kognicji, podparł się
    przepisami rangi ustawowej, żeby oceniać nie samoistny przepis, który
    ustanowiła NRA, a normę prawną wyinterpretowaną z przepisów stanowionych i
    przez NRA i pewnych przepisów blankietowych (które same w sobie nie mają
    żadnej treści) uchwalanych przez organy państwowe w normalnej procedurze
    legislacyjnej.

    Moim zdaniem jednak orzeczenie zakresowe było tu niepotrzebne z co najmniej
    dwu przyczyn:
    Po pierwsze, (to tego mam pewne wątpliwości) obowiązek (albo możliwość - już
    nie pamiętam, a nie chce mi się sprawdzać) uchwalenia KEL wynika z ustawy o
    izbach lekarskich, przez co można by traktować to nie jako zadanie własne
    samorządu, a jako zadanie zlecone, co nadaję NRA pewien "przymiot państwowości".
    Po drugie, zauważcie, że istnieje pewna niekompatybilność między brzmieniem
    art. 188, który w zasadnie określa kognicję TK, a art. 79, który mówi jedynie
    o "ustawie lub innych akcie normatywnym", co ma zakres szerszy niż zakres
    wszystkich przypadków z art. 188.
    To prowadzi do wniosku, że TK może kontrolować przepisy KEL, nieważne czy są
    wydawane przez podmiot państwowy czy niepaństwowy, o ile tylko mają charakter
    normatywny - a więc zawierają normy skierowane do generalnego adresata i
    zawierają powtarzalne reguły postępowania - a taki charakter niewątpliwie ma
    kwestionowany przepis KEL.

    Na koniec dodam jeszcze, że zarówno wnioskodawca jak i Rzecznik Praw
    Obywatelskich wnosili o wydanie orzeczenia nie mającego charakter zakresowego
    (a Rzecznik nawet początkowo wnosił o zakresowe, ale w trakcie postępowania
    zmienił zdanie;).

    Przeparszam za ten przydługi wywód i pozdrawiam serdecznie.
    Kuba