  • From: "Dawid Milczarek" <d...@w...home.pl_fifarafa_>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: działanie na szkodę wierzycieli?
    Date: Tue, 16 Nov 2004 09:01:09 +0100

    > Stosuje się przepisy o ochronie wierzycieli w razie niewypłacalności
    > dłużnika.
    > Faktycznie nie jest napisane wyraźnie odpowiednio. Ale że stosuje się to
    > odpowiednio wynika z tego że trzeba uwzględnić odrębności związane z
    > różnicą
    > miedzy odrzuceniem spadku (tu nie ma czynności prawnej miedzy dłużnikiem
    > a osobą
    > trzecią), a inną typową czynnością prawną (między dłużnikiem a osobą
    > trzecią).
    > Według mnie bez znaczenia jest w takiej sytuacji to czy osoba trzecia ma
> [...]

    Uważam, że jeśli jest napisane, że wierzyciel może żądać ażeby odrzucenie
    spadku zostało uznane za bezskuteczne w stosunku do niego WEDŁUG PRZEPISOW
    O OCHRONIE WIERZYCIELI W RAZIE NIEWYPŁACALNOŚCI DŁUŻNIKA, to znaczy, ze te
    przepisy stosuje sie wprost, a nie odpowiednio. Co do odrębności związanych
    z nabyciem lub odrzuceniem spadku, to wydaje mi się, że można bronić
    poglądu, że osoba, która spadek nabędzie powinna mieć świadomość tego, że
    dłużnik działa ze świadomością pokrzywdzenia wierzyciela. Dlaczego bowiem
    miałaby być słabiej chroniona od osoby, która świadomie uczestniczy w
    czynności prawnej krzywdzącej wierzyciela?