    From: cyklista <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: darowizna z osobistą służebnością mieszkania
    Date: Thu, 14 Jul 2011 15:40:47 +0200

    Podsumowując:
    Umowa dożywocia jest umową typu "coś za coś", czyli Ja Ci daję
    mieszkanie, a Ty mi za to zapewnisz byt (wikt, opierunek, ciepełko i
    opiekę w przypadku choroby lub niedołęstwa). W przypadku gdy nie
    wywiązujesz się z tych obowiązków to z tego co wiem, umowę można rozwiązać).
    Darowizna jest umową jednostronną, w której ktoś komuś coś daje i nie
    koniecznie dostaje coś w zamian. Służebność można ustanowić oddzielnym
    aktem notarialnym i w tym wypadku córka nie ma z tego tytułu wobec matki
    żadnych obowiązków z wyjątkiem oddania do jej dyspozycji tych
    pomieszczeń(oraz ewentualnie obowiązku alimentacyjnego, ale to inna bajka).

    Dobra. Przyjmijmy więc że matka ma sama ponosić koszty zużywanych
    przez siebie mediów. Powstaje jednak inny problem: Córka też korzysta z
    tych mediów. Jak się mają rozliczać?

    I druga sprawa: Czy córka ma prawo wstępu do pomieszczeń użytkowanych
    przez matkę i czy ma prawo przeprowadzać w nich remonty?

    I trzecia sprawa: Co z oznaczeniem poszczególnych pokoi? Kto komu i w
    jakiej formie ma wyznaczyć, o które pomieszczenia chodzi?

    Pozdrawiam

    Przemek