  • Data: 2012-06-28 01:56:22
    Temat: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 27 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Pokaż przepis ją wprowadzający. Bo że Ty sobie taką ustaliłeś, to nadal
    > nie rzutuje...

    :D, dobrze wyprowadzony cios, i tu nie będę się czepiał,
    że nie dokopałeś się tego co ustawodawca hm... chyba
    chciał ukryć, tak oględnie zapisał.
    Hak leży w tym, że ustąpienie nie jest zależne od "strony
    skrzyżowania", tylko "strony wobec kierującego".

    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial2.
    html#rozdzial3oddzial7
    +++
    Art. 25. 1. Kierujšcy pojazdem, zbliżajšc się do skrzyżowania, jest
    obowišzany zachować szczególnš ostrożnoœć i ustšpić pierwszeństwa
    pojazdowi
    nadjeżdżajšcemu
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    z prawej strony
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    [...reszta wycięta...]
    ---

    Pojazd nie musi znajdować się przed skrzyżowaniem z prawej
    strony, wystarczy że *na mnie* "nadjeżdża z prawej", abym
    musiał mu ustąpić pierwszeństwa.

    Ponieważ na 100% będziesz miał zastrzeżenia do treści
    wyżej (i co gorsza, muszę się zgodzić że implementacja
    w PoRD mogłaby być lepsza), to jeszcze cytat z konwencji,
    której treść jest IMO 'lepsza' poprzez jawne wskazanie, że chodzi
    o lokalizację wobec kierującego (a nie wobec skrzyżowania,
    więc interpretacja "strony" zmienia się jeśli rozpatrywany
    pojazd obraca się przy manewrach wokół osi):
    http://www.krul.com.pl/Konwencja_o_ruchu_drogowym,po
    dstr,31.html
    +++
    a) w panstwach o ruchu prawostronnym na skrzyzowaniach innych niz
    skrzyzowania
    okreslone w ustepie 2 niniejszego artykułu i w artykule 25 ustepach 2 i 4
    niniejszej
    konwencji kierujacy powinien ustapic pierwszenstwa przejazdu pojazdom
    nadjezdzajacym
    z jego prawej strony;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Dla niezaglądających w linki - ustęp 2 to wg PoRD "nieskrzyżowania",
    lecz miejsca włączania się do ruchu (z drogi gruntowej), wg.
    konwencji zaliczone do skrzyżowań na ktorych jedna ze stron
    ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa.
    Prawdę powiedziawszy, to w świetle rzadkich lecz realnie
    występujących problemów np. z "nieskrzyżowaniem drogi publicznej
    z drogą wewnętrzną" podejście konwencyjne wydaje się być
    khem, zdrowsze (i postawienie zwykłego A-7 też).

    pzdr, Gotfryd