  • Data: 2004-02-21 16:57:30
    Temat: Re: brak społecznej szkodliwości
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości
    news:c180qo$aqe$1@inews.gazeta.pl...
    > Załóżmy, że mamy czyn wyczerpujący znamiona któregoś z przestępstw, ale
    > stwierdzamy, że nie jest on społecznie szkodliwy. Czy podstawą umorzenia
    > (ew. uniewinnienia) będzie art.17§1 pkt 2 kpk (ustawa stanowi, że
    > sprawca nie popełnia przestępstwa) czy pkt 3 (społeczna szkodliwość
    > czynu jest znikoma)? Jest orzeczenie SN skazujące na pkt 2, ale trochę
    > mi się to nie podoba... osobiście chyba wolałbym zastosować pkt 3 -
    > jeśli umarzamy na tej podstawie ze względu na znikomą szkodliwość, to
    > tym bardziej jeśli jej w ogóle nie ma, to przecież analogiczne sytuacje.
> [...]

    Zgadzam się. pkt 2 odnosi się do przypadków, gdy albo nie ma znamion czynu
    zabronionego - czyli nie zabrał, nie w celu przywłaszczenia, i nie cudzą
    rzecz. Albo wziął kredyt, ale gdy go brał to planował że zwróci.

    Natomiast, gdy czyn ma znamiona zabronionego - zabrał, zniszczył rzecz, ale
    nie wyrządził tym czynem szkody społeczenstwu, lub wyrządził ją w stopniu
    znikomym powinno się stosować pkt 3. Dla mnie to zawsze było oczywiste. Poza
    tym trudno mi sobie wyobrazić przypadek czynu wyczerpującego znamiona
    przestępskwa a jednocześnie wogóle nieszkodliwego społecznie, każdy z czynów
    opisanych w KK znalazł się tam, gdyż wyrządza się nim szkody społeczeństwu.

    A co do SN to nie takie bzdury zdarzyło im się uchwalać. Nie raz widziałem
    trzy orzeczenia do podobnego stanu faktycznego: jedno na tak, drugie na nie
    a trzecie, ze w zasadzie tak, ale czasami nie.

    RF