    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: badanie alkomatem a badanie krwi
    Date: Wed, 5 Sep 2007 12:01:33 +0200

    On Tue, 4 Sep 2007, Krzysiek wrote:

    > Użytkownik "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał

    wKF: czy dobrze domniemuję, że ew. powtórzenie badania krwi np. po dwu
    godzinach, mogłoby wskazywać na coś więcej?
    Reszta uwag - patrz niżej.

    > art.115 paragraf 16 kk - stan nietrzeźwości zachodzi wtedy, gdy zawartość
    > alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia
    > przekraczającego tę wartość, lub zawartośc alkoholu w 1dm3 wydychanego
    > powietrza przekracza 0,25mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę
    > wartość - ustawa nie faworyzuje badania alkomatem od badania krwi i
    > odwrotnie; to że jest w wydychanym powietrzu stężenie alkoholu wykazane na
    > alkomacie

    Bynajmniej nie podważam faktu, że tak jest wg prawa.
    Ale od lat powiadam, że takie postawienie sprawy mi się nie podoba.
    No to sobie ponarzekam ;), nie na Ciebie, na ustawodawcę. Za głupotę.

    Dlaczego?
    Ano dlatego, że alkomat wcale nie wskazuje zawartości alkoholu
    w wydychanym powietrzu, niestety.
    A podwyższona wartość opałowa (powietrza) może wynikać z obecności
    różnych substancji :> To po pierwsze.

    > to znaczy tyle że gostek spożywał alkohol; ważne jest to, że
    > ustawa nie wskazuje, w jakiej postaci gość miałby ten alkohol spożywać -
    > zatem według mnie może to być wszystko - piwo, wódka, spiryt, cukierki ze
    > spirytem,

    Zgoda.
    Tylko to ma być alkohol mierzony "w organizmie", jakoś-tam średnio
    biorąc, a w przypadku wydychanego powietrza jest mierzona akurat ta
    składowa, która najmniej na to wskazuje.
    Sam piszesz, że może być wskazane stężenie którego we krwi *jeszcze
    nie ma* - a przecież to alkohol rozprowadzony przez krew właśnie ma
    wpływ na "skuteczność" jego działania! I to po drugie przemawia
    przeciw uznaniu badania powietrza za "wyznacznik".
    Ad absurdam ;) - jak ktoś alkohol tylko trzyma w ustach, to wskaźnik
    wartości opałowej powietrza pokaże wartości dowodzące śmierci klinicznej,
    podczas kiedy gość jest wzorcowo trzeźwy!
    Ba, równie dobrze może w ustach trzymać inne palne substancje :]
    (przypominam, ze to jest reductio ad absurdum). To ma być "wprowadzenie
    do organizmu"? Do tego patrząc celowościowo - czy czasem nie idzie
    o wykrycie substancji (alkoholu) która *działa* na podejrzanego
    o "wprowadzenie"?

    > powtarzam - ustawa nie wskazuje, że alkohol ma być wprowadzony do organizmu
    > tylko poprzez picie piwa czy wódki lub innych typowych trunków alkoholowych;
    > zatem wchodza tu też cukierki czy lekarstwa jeżeli z ulotki lekarskiej
    > wynikało że nie można po jego spożyciu prowadzić samochodu lub innych
    > pojazdów

    Z tym się W ZUPEŁNOŚCI zgadzam.
    Moje zastrzeżenia wzbudza błąd metody pomiaru, zakładającej a priori
    że wartość opałowa wynika z obecności alkoholu etylowego (a nie np.
    acetonu) oraz że wskazuje jakkolwiek "stężenie w organizmie" :]
    To że tak BYWA i że można potraktować takie badanie za dowód
    na tej podstawie, na jakiej każdą poszlakę uznaje się za dowód
    to jedno, a postawienie tego "badania wskaźnikiem wartości opałowej"
    za równorzędne badaniu krwi to drugie, i to drugie IMO jest mocno
    nielogiczne.

    Uznanie wskazania alkomatu za dowód równoważny badaniu krwi jest
    równie niepoważne, jak traktowanie dajmy na to wskazania "pomierników
    ciepła" (wynalazków "na odparowanie" przy kaloryferach) za pomiar
    czegokolwiek innego, niż pomiar ilości odparowanej cieczy.

    pzdr, Gotfryd