eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoautorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem) - strona www › Re: autorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem
  • Data: 2007-07-02 10:31:21
    Temat: Re: autorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem
    Od: Grzegorz <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    ML pisze:

    > W art. 12 jest napisane, że pracownik przekazuje pracodawcy autorskie prawa
    > majątkowe (a więc np. prawo do rozpowszechniania). Nie ma tam nic o autorskich
    > prawach osobistych (które obejmują m. in. prawo do podpisania się pod utworem
    > swoim nazwiskiem).

    Tak, ale jest jedno ale. Nikt z Was nie wziął po uwagę brzmienia
    orzeczenia SN. Wszyscy jednym głosem twierdzicie, iż Mariusz jest
    jedynym Twórcą stron WWW. A ja zadam pytanie czy na pewno? A może to
    właśnie podmiotowi gospodarczemu przysługują prawa autorskie osobiste?
    To jest tylko gdybanie.

    > W art. 16 jest zresztą napisane wprost, że autorskie prawa osobiste nie
    > podlegają zrzeczeniu się ani zbyciu.

    A czy ja to podważam? Chodzi o kwestię ustalenia komu one są
    przynależne. Zazwyczaj są one być przynależne i podmiotowi gospodarczemu
    i innym osobom biorącym udział przy danym projekcie. Natomiast nie
    wychodziłbym z założenia jak pozostali, że te prawa są przynależne
    wyłącznie Mariuszowi. Po wtóre, czy ktoś analizował z czyich narzędzi
    korzystał Mariusz? Nikt, a to również ma istotne znaczenie przy
    ustalaniu autorskich prawach osobistych.
    Faktem, jest, że jeśli Mariusz nie zgadza się z działaniem firmy z którą
    łączy go stosunek pracy, ma prawo do żądania zamieszczenia i jego danych
    osobistych. Ugodą więcej zyska, niż swoją postawą aby ukarać pracodawcę.
    , bo pracodawca może podnieść zarzut, że Mariusz np. wpisywał wyłącznie
    kod, który pracodawca wcześniej przygotował.. i co wówczas? Mariusz jest
    od razu na straconej pozycji.

    Grzegorz