    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: alkohol przez internet
    Date: Wed, 18 Aug 2004 21:32:02 +0200

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.60.0408172353470.-489665@Athlon.port
    ezjan.zabrze.pl...

    > Sprzeciw.
    > *Jaki* skutek ?

    Ano samo wydanie towaru. Bo ono jest skutkiem sprzedaży. To, kto to wypije i
    gdzie, nie ma tutaj znaczenia.

    > Spożycie ? Toż jak kupi "w sklepie" i spożyje w domu - nie mogłoby być
    > przestępstwa :)
    > Bo jeśli *przekazanie własności* to ono *nie* następuje "w przestrzeni",
    > a w miejscu sprzedaży, jako rzeczono w K.C...

    Polemizował bym silnie. Umowa jest zawarta przez sieć, więc nie wiadomo
    gdzie. Jeśli przyjąć, że miejsce jej jest tam, gdzie doszło do transakcji,
    no to jest to miejsce dostarczenia, bo przecież tam dochodzi do zapłaty i
    tam dochodzi do wydania towaru. Teraz mamy problem z posłańcem. Czy jest
    wyspecjalizowaną firmą (wówczas miejsce wydania jest niby w sklepie).

    Tak, czy inaczej moim zdaniem należy posiłkować się definicją zawartą w
    kodeksie karnym, a nie cywilnym. Ta z cywilnego byłaby odpowiednia, gdyby
    przesyłka zaginęła.

    > IMO nie ma innej możliwości interpretacji - zapis jest "cywilny", ale
    > tenże zapis pociąga za sobą skutki podatkowe, celne, karne,....

    Uważam, że zdecydowanie nie masz rację. W praktyce sprzedaży alkoholu
    wysyłkowo nigdy nie przerabiałem. Ale za to dość powszechne są oszustwa przy
    giełdach typu "allegro". I tam za miejsce transakcji oszukańczej przyjmuje
    się miejsce dostarczenia towaru, a nie miejsce wysyłki. Nie widzę więc
    powodu, by w wypadku alkoholu miało być odmiennie.

    > Nie zgłaszam sprzeciwu. Pod warunkiem że tenże KK coś definiuje - jak
    > nie definiuje, to AFAIK & AFAIR używa się najpierw definicji "z innych
    > ustaw", a dopiero później "zdroworozsądkowych".
    > IMO nie może być tak, że *jest* definicja w ustawie, a dlatego że
    > "na zdrowy rozum nam się wydaje" to jej NIE stosujemy.
    > Przecież prowadziłoby to w prostej drodze to implementacji "syndromu
    > trawnika"...

    Kodeks definiuje - miejsce popełnienia czynu. W tym wypadku do ewentualnego
    popełnienia czynu zabronionego dochodzi w chwili wydania alkoholu.

    > No, to zależy co jest karane: ja się przyznałem że nie wiem ;) !

    Karana jest sprzedaż osobie niepełnoletniej i z tego powodu sprzedawcę
    wyposażono w narzędzie pozwalające żądać okazania dowodu osobistego.