    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 13 Jan 2011 15:24:29 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: alkohol na kredyt - orzecznictwo

    On Wed, 12 Jan 2011, witek wrote:

    > Bardziej istotnym jest chyba fakt niepowiazania udzielenia kredytu z zakupem
    > alkoholu za te pieniadze.

    Jakby nie patrzeć, a wątpliwości wyrażałem już tu dość dawno, mimo
    usiłowania przekonania mnie że główna różnica między kredytem
    a pożyczką to danie do dysponowania *czyichś* (innych klientów
    banku) a *własnych* środków, nadal widzę drugą cechę odrębną
    w umowach nazwanych, określonych w:
    - KC, definiującym "pożyczkę" jako "przejście na własność", co
    po polsku przekłada się na możliwość *dowolnego* rozporządzenia
    przedmiotem pożyczki
    - ustawy prawo bankowe, określającą "kredyt" jako dyspozycję *celową*
    (i nie zawierającej wskazania, że nie mogą to być np. "środki własne
    banku"!)

    I teraz moje pytanie: jak rozumiesz "kredyt"?
    Jeśli tak jak mi wychodzi, czyli "pożyczkę celową", to kredytu
    w ogóle nie można dać na "nie wiadomo co", więc powiązanie
    istniałoby "z definicji".
    A to by znaczyło, że nie ma zakazu udzielenia "pożyczki którą
    kupujący przeznaczy dobrowolnie na piwo", ale wystarczy
    powiedzieć "zakaz kredytu na piwo".

    pzdr, Gotfryd