    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Znalazł się pieszy!
    Date: Fri, 1 Sep 2023 14:09:08 +0200
    <ucfbn2$nsb$1$RTomasik@news.chmurka.net> <ucfkai$16hda$1@dont-email.me>
    <ucgipg$kho$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <LcRGM.363374$mIIb.59162@fx11.ams1>
    <uchq30$b9h$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <oQaHM.291213$L_f2.160646@fx05.ams1>
    <ucktt0$iho$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <tpwHM.278995$Yvo3.213861@fx07.ams1>
    <ucn93d$v5h$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <ax1o9djs8vqo.1tfkpbkm3w16k$.dlg@40tude.net>
    <uco0s0$bos$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <1ndvyupu5wfsi$.1mxk21tggwt19.dlg@40tude.net>
    <ucqqhu$tvc$1$RTomasik@news.chmurka.net>

    On Thu, 31 Aug 2023 21:47:38 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    e-na-przejsciu-nie-ma-pierwszenstwa-29-08-aa-dzt4-tF
    tU-56j6.html

    > Tych wyroków ostatnio zapadło więcej.

    wyrokow czy mandatĂłw?
    Dostaliscie zadanie polować na przejsciach? :-)

    > No właśnie okazuje się, że nie. Bo pieszemu wejść nie wolno. On ma
    > pierwszeństwo, jak jest już na przejściu.

    Zrobil krok, i jest na przejsciu. I ma pierwszenstwo.
    Gdyby intencją ustawodawcy bylo, aby pieszy poczekał na chodniku,
    to by nie zmieniał na "i wchodzącgo na przejscie".

    Przyznaje - póki pieszy stoi na chodniku/wysepce, to samochody mogą
    jechac, i nie naruszają przy tym przepisu o ustąpieniu pierwszenstwa.

    Ale osobiscie nie radze, bo:

    > Najgorsze jest to, Ĺźe stworzono taki przepis, Ĺźe teraz nie wiadomo.

    IMO - tu jest inna cześć drażliwa. Ze pieszemu nie wolno wchodzic
    bezposrednio przed pojazd. Czyli ma pierwszenstwo, i nie ma.
    A kierowca powinien ustąpic, i nie musi :-(

    > Oczywiście, że nie mogą. Bo tu nie chodzi o to, by rozjeżdżać pieszego,
    > co łazi po drodze, czy rowerzystę, bo nie jedzie ścieżką tylko jezdnią.
    > To są takie podwójne zabezpieczenia. Pieszy nie powinien tam się
    > znaleźć, a kierujący widzący pieszego, ma go ominąć.

    Czy zatrzymac i niech przechodzi, jezli mial taki zamiar?

    > Moim zdaniem właśnie dokładnie w tym przeszkodził. Gdybym ja postanowił
    > to skrzyżowanie pokonać 120 km/h, to bym zaczął tuż przy słupkach z
    > prawej strony i próbował przejechać tuż przy pasie zieleni by wpasować
    > się w lewy pas na moście, bo na prawym były słupki.

    Raczej nalezało jechac lewym pasem, i pojechac z niego prosto.
    Wtedy jest najmniejsze przesunięcie toru jazdy i najmniejsze skrety.
    A tu złosliwie pieszy blokuje ten lewy pas.

    Tylko ze kierowca jechal prawym z dwoch dostepnych, juz tam go
    wyniosło za bardzo w prawo, bo slupki uderzał, i juz gdzies tam wpadł
    w poślizg.

    Za duza predkosc plus alkohol.

    Pieszego ominął, ale predkosc nadal była za duza, i promili tez za
    duĹźo.

    > Oczywiście kierujący
    > popełnia tu szereg wykroczeń, ale wydaje mi się, ze to skrzyżowanie jest
    > na tyle duże, ze da się. Tylko w momencie, gdy samochód dojeżdżał do
    > skrzyżowania kierujący się zorientował, że tam idzie pieszy.

    Mam jakeis dziwne wrazenie, ze jest na tyle duze, ze powinien zwolnic
    do predkosci w miare bezpiecznej.

    > Gdyby kontynuował swój pomysł, to potrąciłby zapewne śmiertelnie
    > pieszego. Omijając pieszego stracił około 3 metrów miejsca i by wpasować
    > się w ten lewy pas musiał bardziej skręcić i tu wpadł w poślizg.
    > Samochód stał się nadst6erowny i nie zmieścił się na jezdni na moście
    > tylko przywalił w słup.

    Tylko ze on w poslizg wpadl jeszcze przed pieszym.

    A potem, jesli nie był trzeźwym rajdowcem, to typowo sie konczy jak na
    filmie - juz niekontrolowane poslizgi rĂłzne strony i pojazd sunie
    bokiem.

    > Po to tam biegły.

    Nie wiem czy biegły ma doswiadczenie rajdowe :-)

    J.