  • Data: 2011-05-23 10:46:44
    Temat: Re: Zamiana mieszkań - czy chodzi o podatek?
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-05-23 12:20, Jolka_w pisze:
    > Sprawa trochę dla mnie niejasna, chcę pomóc teściom.
    >
    > Coś im świta, że nie zapłacili jakiegoś podatku od przychodu.

    Powinni zapłacić podatek od przychodu ze sprzedaży lub złożyć
    oświadczenie, że 2 ciągu 2 lat wydatkują uzyskane pieniądze na cele
    mieszkaniowe (zakup, remont, sprawdź sobie w ustawie). Po 2 latach
    powinni złożyć do US "rozliczenie", do którego teraz ten ich wzywa.
    Trochę późno, ale jak widać tam mimo wszystko nic nie ginie.

    > Co teraz?
    Przeczytać to:

    http://podatki.gazetaprawna.pl/porady/95819,jak_rozl
    iczyc_sprzedaz_mieszkania_i_domu_kupionych_do_konca_
    2006_r.html

    Odszukać wszystkie papiery, usiąść i liczyć.

    > Mieszkanie zakupione (B) wymagało większego remontu, niż wpisany w akcie
    > notarialnym remont elektryki, gdyż wszystko się sypało (instalacje wodne,
    > wymiana kuchenki, piecyka, wymiana mebli - stare były spleśniałe bądź zeżarte).
    >
    > Mają mało faktur.

    To niedobrze. Nie brali czy zgubili? Jeśli zgubili, to można próbować
    odzyskać duplikaty od wystawców. Jeśli nie brali to głupio zrobili.

    > Czy dodatkowe koszty można wpisać? Jakie? Bo zakup przykładowo krzeseł to chyba
    > nie?

    Zakup nowego mieszkania, koszta sądowe z tym związane (w tym PCC),
    wydatki na remont, wymianę okien, kafelki itd. Kosztów mebli, wykładzin,
    nawet zabudowy kuchennej itd nie da się.

    > Jeśli okaże się, że formalności podatkowe nie zostały dopełnione, to czy można
    > prosić US o rozłożenie na raty?

    Prosić zawsze można. Do zapłacenia będzie 10% od "niewydatkowanej kwoty"
    + odsetki. Przy czym odsetki za te 2 lata to będzie połowa odsetek
    ustawowych, a później już normalnie. Wygląda na to że US ich wyczekał
    żeby jak najwięcej z odsetek zebrać. O jakich kwotach mówimy, tzn za ile
    poszło mieszkanie A, ile zapłacili (łącznie= za mieszkanie+pcc+opłaty
    notarialne, wpis w KW itd) mieszkanie B, ile mają w rachunkach za remont.

    > O co tu może chodzić?
    O pieniądze. I o nieznajomość prawa, która nie zwalnia z jego
    przestrzegania.

    --
    MZ