    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakonnica orzecznikiem ZUS i ginekologiem
    Date: Mon, 29 Apr 2024 11:32:12 +0200
    <LikVN.22977$RQ2.14865@fx01.ams1> <v04ocj$pls$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <vsmVN.478696$7uxe.335856@fx09.ams1>
    <v06dsh$806$1$Shrek@news.chmurka.net> <thCVN.56747$hv2.5501@fx14.ams1>
    <v07eji$3f2$2$Shrek@news.chmurka.net>
    <kuIVN.478700$7uxe.115413@fx09.ams1>
    <v08har$ulv$2$Shrek@news.chmurka.net> <fNXVN.77249$lu2.43121@fx15.ams1>
    <v0a2c4$d7e$3$Shrek@news.chmurka.net> <nrgWN.71297$Lw2.17132@fx11.ams1>
    <v0cmjv$ovt$1$Shrek@news.chmurka.net> <tEBWN.4936$BhK.1982@fx09.ams1>
    <v0fahb$s3q$5$Shrek@news.chmurka.net> <O%%WN.1497$JxS3.954@fx10.ams1>
    <v0i5i8$jdt$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <v0if7v$bo8$1$Robert_W@news.chmurka.net> <v0io6n$bcb6$2@dont-email.me>
    <v0j5v3$db6$1$niusy.pl@news.chmurka.net>
    <v0j9hu$jdt$7$Shrek@news.chmurka.net> <N6gXN.4752$MIS3.2064@fx11.ams1>
    <v0ko7a$q9o$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <v0l5g3$gtr$2$Robert_W@news.chmurka.net> <v0lc91$115u8$1@dont-email.me>
    <v0led5$li4$1$Robert_W@news.chmurka.net>

    > Była jakaś wojna religijna, gdzie u podłoża nie leżały względy
    > materialne lub polityczne?

    Oczywiście.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna_religijna

    I nadal są.

    Co do zasady korzyści materialne i polityczne zyskują ci, którzy taką
    wojnę wygrywają (i ci którzy przeżyli).
    Ci, którzy nie przeżyli, nic nie zyskują.
    A jednak idą na wojnę, bo przecież ich bóg tak chciał.
    Bo przecież to nie jest tak, że na taką wojnę wszyscy idą pod przymusem.
    Wielu z tych "wojowników" idzie walczyć z własnej woli i z wielką
    radością właśnie dlatego, bo idzie walczyć dla swojego boga, a nie dla
    kasy, czy władzy. W wojnach pod płaszczykiem religijnym, to nawet
    zdecydowana większość.
    Gdyby tak nie było, to taki przywódca raczej dwa razy by się zastanowił,
    czy taką wojnę rozpętać.
    Taki władca rozpętujący wojnę religijną przecież nie mówi: "jedź,
    będziesz mógł bezkarnie zajebać toster, a jak wrócisz, to zostaniesz
    ministrem" i ludzie chętnie jadą.
    Mówi: "twój bóg tego chce", "bronimy wartości, które ustalił twój bóg"
    itp. bzdury.
    I wtedy jadą chętnie.

    O ile jeszcze o niektórych wojnach religijnych można powiedzieć, że to
    wojna o zasoby materialne (i tylko pod płaszczykiem religijnym żeby mieć
    chętnych do boju - co na jedno wychodzi...), to co powiedzieć np. o
    "wojownikach" religijnych, którzy z wielką satysfakcją skopią jakiegoś
    geja pod akademikiem, albo oplują w tramwaju, bo ich bóg tak chce.
    I gdyby nie obawa o konsekwencje, to by zabili i nawet im brewka by nie
    pykła.
    Za darmo. Bez wynagrodzenia i obietnicy zostania posłem.

    Więc nie, w wojnach religijnych nie zawsze u podłoża leżą względy
    materialne i polityczne. A przynajmniej nie u tych, co na taką wojnę
    jadą, a nie siedzą w pałacu i popijają wino rozstawiając pionki na mapach.

    Pozdrawiam
    Piotr