    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS-jak uciec
    Date: Fri, 20 Jun 2003 12:15:58 +0200

    Nie lubisz komunistów - Twoje prawo. Ale nie pisz bzdur proszę.

    Zauważ, że po wyzwoleniu Polski w 1945 roku mieliśmy wiele osób, którym
    należało wypłacać świadczenia emerytalne i rentowe. Tyle, że wpłacane
    wcześniej przez nich pieniądze przepadły w związku z działaniami wojennymi.
    Śmiem twierdzić, że komuniści ich nie ukradli, tylko hitlerowcy, ale być
    może jestem w błędzie. Z tego co wiem, to skarb III Rzeszy na końcu ukradli
    / zabezpieczyli Amerykanie i wychodzi na to, że ZUS ma kłopoty przez naszego
    nowego Wielkiego Brata. Ale na poważnie, to pewnie nie uda nam się znaleźć
    tych pieniędzy. Zresztą to bez znaczenia. No to w 1945 roku system
    skonstruowano w ten sposób, że ze składek aktualnie pracujących pokrywano
    zobowiązania w stosunku do rencistów i emerytów. Może mądrze, może głupio -
    nie mnie to rozsądzać. Ale system ten "wałkował" zobowiązania startowe przez
    kilkadziesiąt lat.

    W latach 90-tych doszło do władzy kilku wyzwolicieli i w imię wyzwolenia
    Polaków spod panowania Polaków stworzyli system, gdzie nasze pieniążki ze
    składek idą do jakiś firm zarządzanych przez konsorcja zagraniczne.
    Osobiście nie jestem przekonany, czy to lepsze rozwiązanie. Nie potrafię
    zrozumieć, dlaczego kilkanaście zagranicznych firm miałoby lepiej tym
    zarządzać, niż jedna Polska, ale nie mnie to rozsądzać i nie to jest
    najważniejsze. Wydaje mi się, że prościej było te pieniądze inwestować w
    obligacje Skarbu Państwa. Najważniejsze jest to, że powstała dziura
    finansowa. No bo teraz pieniądze pracujących aktualnie trafiają do funduszy,
    a ZUS musi wypłacać zobowiązania tym, których pieniądze poszły na
    poprzednich emerytów.

    Tak więc dziura w budżecie w ZUS wynika pośrednio ze skutków II Wojny
    Światowej - przynajmniej moim zdaniem - a nie z tego, że komuniści cokolwiek
    komukolwiek ukradli. Zresztą komuniści, jeśli nawet cokolwiek kradli, to
    rzadko kiedy brali to dla siebie. Jak ukradli fabrykę, to ją upaństwowili.
    Dopiero jak przyszło wyzwolenie, to z reguły się znajdowało kilku
    wyzwolicieli, którzy pod sztandarem prywatyzacji odkupywali to za grosze.
    Ale to temat na grupę polityka.pl, więc nie będę drążył.

    Po za tym, to co prawda masz rację, że mundurowi nie wnieśli ani złotówki do
    systemu ubezpieczeniowego ZUS, ale zapominasz o dwóch innych rzeczach. Po
    pierwsze mundurowi nie otrzymują z ZUS-u emerytur, tylko z resortu w którym
    pracowali (MON, MSWiA) gdzie zresztą są odprowadzane ich składki. A
    dokładniej, to w tych resortach stosowana jest taka sama zasada, jak w ZUS,
    czyli że pieniądze idą na obecnych emerytów, a teraz zatrudnionym
    funkcjonariuszom świadczenia będzie się wypłacać z przyszłych budżetów. Po
    drugie, to do systemu ubezpieczeń społecznych, to prawie grosza nie wnieśli
    rolnicy, a otrzymują świadczenia. Obecnie z KRUS, ale całkiem nie dawno było
    to z ZUS i wyodrębniono, by było wiadomo, ile do tego dopłacamy.