eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWysokosc podatku od sprzedaży nieruchomości - co zaliczyc do kosztow? › Re: Wysokosc podatku od sprzedaży nieruchomości - co zaliczyc do kosztow?
  • Data: 2003-01-28 00:10:01
    Temat: Re: Wysokosc podatku od sprzedaży nieruchomości - co zaliczyc do kosztow?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 28 Jan 2003, kicia kocia wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    [...]
    >+ Tez mi sie tak wydaje!

    Właśnie zaczałęm wątpić czy nie utwierdziłem cię
    w błędzie... nieruchomości jednak traktuje się inaczej :(
    I wygląda na ryczałt od *przychodu*... :(
    Patrz niżej.

    >+ Ale kilka lat temu kupilam dzialke, zaczelam na niej budowac dom,
    [...]
    Przyznam że wiem iż ziemia a nieruchomość na niej traktowane są
    (podatkowo) dość często *odrębnie* !

    Dodatkowo - przepisy się zmieniają, i *nie wiem* jakie były
    5 lat temu, nie wnikałem.
    [...]
> [...]
    >+ US umorzyl postepowanie jako bezpodstawne, stwierdzajac, ze nie ma podstaw
    >+ prawnych do przedluzenia tego terminu. (W sumie moze i racja.)
    >+
    >+ Po kilu dnia dostalam postanowienie o wszczeciu z urzedu postepowania
    >+ podatkowego w sprawie sprzedazy nieruchomosci i wezwanie (w tej samej
    >+ kopercie) do przyslania dokumentow potwierdzajacych wydatkowanie przychodu
    >+ ze sprzedazy.
    >+ No i wlasnie - dlaczego "przychodu", a nie "dochodu"?
    >+ Po drugie - mam wplacic, ale ILE?
    >+ Kto mi powie jaka jest kwota podatku???

    Prawdę mówiąc nie wiem jak to jest w takiej sytuacji, jeśli urząd
    już wszczął postępowanie. Z jednej strony - jeśli podatek jest
    nalezny z mocy prawa to powinnaś go wyliczyć i wpłacić, bo to
    ci się opłaci "im szybciej tym lepiej". Z drugiej strony - wiem,
    że *jeśli* *musi* być decyzja US - to byłabyś uziemiona.

    Co do podatku:
    Na *dziś* - to IMHO art. 10 UoPDoOF stanowi że:

    +++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    ---

    Ale tam gdzieś dalej jest:
    ++++
    Art. 28. 1. Dochodu ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości i praw
    majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z
    dochodami z innych źródeł.

    2. Podatek od dochodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10 proc. uzyskanego przychodu. Podatek ten jest
    płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży na
    rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania
    podatnika, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że
    przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt
    32 lit. a).
    ----

    Dalej pisze że trzeba złożyć deklarację najpóźniej na następny dzień
    po upływie terminu...

    Może ktoś ci potwierdzi jak to było n-lat temu.
    Jak nie... to może upewnić się w jakimś biurze podatkowym,
    spytawszy najpierw ile biorą ?

    [...]
    >+ > Bo jeśli tak
    >+ > to wpłacać czym prędzej, niż zaczną myśleć o ukaraniu !
    >+ > I razem z wpłatą donieść na siebie :]
    >+
    >+ No przeca donioslam - informujac, ze jeszcze nie kupilam i prosze o
    >+ przedluzenie, bo wiem ze czas uplynal...

    Może szkoda, że wtedy nie spytałaś na "podatki". Jest szansa
    że ktoś by ci przypomniał:

    >+ > Czynny żal

    ..bo teraz za późno...
    Niemniej - ponieważ zgłosiłaś się sama to podnoś to jakby
    się zaczęli łapać.

    >+ > chyba nie pomoże, bo US ma dokumenty "niebiesko
    >+ > na szarym" (czytaj: deklarację), mogą ukarać (miałaś sama po
    >+ > upływie terminu zapłacić podatek z odsetkami).
    >+
    >+ ILE WYNOSI KARA???

    Nie mam pojęcia :(, KKS ?

    >+ Pozdrawiam