    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyrzucenie niechcianego lokatora
    Date: Thu, 13 Oct 2005 03:49:57 +0200

    PAweł wrote:

> [...]
    > ma on też podobno 3 swiadków na to, a nawet na opłacanie czynszu) nie ma tu
    > nic do rzeczy. Co najwyżej dostanie mandat (a moze i pytajacy też -:( za
    > niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
    > Skoro zatem uzgodnilismy, ze "lokator" faktycznie mieszka w pomieszczeniach
    > pytajacego to nie ograniczaj się do przeczytania tytułu "Ustawy o ochronie
    > praw lokatora...", ale tez zapoznaj się z jej treścia-;), a zauwazysz, ze
    > lokator bez umowy tez ma swoje prawa i wyrzucic go, ot tak sobie nie mozna,
    > a nawet różne rzeczy trzeba mu zapewniać.

    Przede wszystkim, ten człowiek nie jest "lokatorem", jak go niesłusznie
    nazywasz. Bo po pierwsze - nie mamy do czynienia z lokalem mieszkalnym,
    a po drugie - on nie dysponuje żadnym tytułem prawnym do zajmowanego
    pomieszczenia, nie zawarł z właścicielem żadnej umowy.
    Z tego też powodu nie chroni go (wbrew temu co stwierdziłeś) ustawa o
    ochronie praw lokatorów.

    > Zupełnie cos Ci sie pokreciło, a kto tu mówi o zasiedzeniu-:)

    Nikt nie twierdzi, że tu problem dotyczy zasiedzenia, tylko że przy
    sprawach o zasiedzenie poruszany był ten sam problem.
    Właściciel będzie mógł podnosić, że rzeczą w tym wypadku jest cała
    nieruchomość.

    > Skoro jednak faktycznie mieszka u pytajacego, to najwyzej dostanie mandat za
    > niedopełnienie obowiazku meldunkowego. Z omawianym zagadnieniem nie ma to
    > nic współnego.

    Jak by to wyglądało w praktyce? Pomyślmy... Przychodzi Policja.
    Posiadacz twierdzi, że tu mieszka, właściciel, że wcale nie. I wtedy
    problemem staje się kwestia dowodowa. W tym problem meldunku tylko
    dodatkowo zaplątuje sytuację na niekorzyść posiadacza.

    Wyobraź sobie tę sytuację w 2 wersjach.
    Po pierwsze pytający sam wzywa Policję i żąda usunięcia intruza ze
    swojej posesji, bo "ten człowiek nie ma żadnego prawa tu przebywać, a do
    tego mieszka gdzieindziej i to tam, w swoim mieszkaniu, jest
    zameldowany". Jesteś pewny, że Policja to zignoruje?

    A teraz przejdźmy do sytuacji, którą Ty sobie wyobraziłeś.
    Że pytający sam wyrzuca swojego krewnego i wtedy tamten wzywa Policję
    Ty twierdziłeś, że wtedy tamten będzie mógł nawet domagać się od niego
    pieniędzy za hotel.
    Czy nie wydaje Ci się, że go oszukałeś?
    ;)
    Ale myślmy dalej. Co zrobi Policja.
    Czy Policja ma prawo wstawić jego rzeczy spowrotem? Czy też raczej...
    posiadaczowi przysługuje roszczenie posesoryjne do sądu. Twierdziłeś, że
    to pytający jest na straconej pozycji, bo może najwyżej czekać, aż
    sprawa przejdzie przez sąd.
    Cóż, ten kij ma dwa końce. W przypadku samowoli w drugą stronę posiadacz
    również może... czekać aż sąd rozpatrzy jego roszczenie.
    Tylko co mu to, w praktyce, da, skoro właściciel na jego roszczenie
    posesoryjne będzie mógł zareagować swoim, petytoryjnym. Tamten straci
    tylko czas i pieniądze.

    > Ps Trudno dyskutuje się w odstepie 16 dni...
    Ty za to odpowiedziałeś mi tak szybko i to w nocy, że aż zaczęłam się
    zastanawiać, czy przypadkiem nie czekałeś przy komputerze ;)

    Tak czy inaczej ja zwróciłam Ci uwagę na fragment o ochronie lokatorów,
    wtedy Ty przerzuciłeś się na roszczenia posesoryjne i uparcie omijałeś
    poprzedni temat. Oczywiście w przypadku roszczeń posesoryjnych częściowo
    masz rację. Z dobrym prawnikiem posiadacz miałby nawet jakieś szanse
    sobie poradzić opierając się właśnie na Twoich argumentach. Przynajmniej
    do czasu zakończenia procesu o naruszenie własności.
    Z drugiej jednak strony z dobrym prawnikiem to pytający też by sobie
    poradził.

    Pozdrawiam,

    --
    MArta