eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWyrok w imieniu Rzeczypospolitej PolskiejRe: Wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: Animka <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
    Date: Tue, 20 Aug 2019 03:14:46 +0200
    Organization: ICM, Uniwersytet Warszawski
    Lines: 378
    Message-ID: <qjgteu$ddc$1@news.icm.edu.pl>
    References: <5d5a3505$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d5a35fa$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-65-77-98.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.icm.edu.pl 1566308638 13740 89.65.77.98 (20 Aug 2019 13:43:58 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...icm.edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 20 Aug 2019 13:43:58 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; rv:52.0) Gecko/20100101 Thunderbird/52.9.1
    Hamster/2.1.0.11
    In-Reply-To: <5d5a35fa$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:788790
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2019-08-19 o 07:39, Shrek pisze:
    > Całość - jakby się komuś chciało:
    >
    > Sygn. akt: VII P 761/17
    >
    > WYROK
    >
    > W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
    > Dnia 30 maja 2019 r.
    > Sąd Rejonowy dla Warszawy-żoliborza w Warszawie VII Wydział Pracy i
    > Ubezpieczeń Społecznych w składzie następującym:
    > Przewodnicząca: SSR Justyna Koszyka
    > Ławnicy:    Andrzej Makowski, Ewa Miszczuk
    > Protokolant:    Mirosława Pergał
    >
    > po rozpoznaniu w dniu 20 maja 2019 r. w Warszawie na rozprawie sprawy
    > z powództwa    A.S
    > przeciwko    Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa
    > o przywrócenie do pracy
    > 1. oddała powództwo,
    > 2. odstępuje od obciążania powódki kosztami procesu, w tym kosztami
    > zastępstwa procesowego strony pozwanej.
    >
    >
    >
    >
    >
    > Sygnatura akt VII P 761/17
    > UZASADNIENIE WYROKU Z DNIA 30 MAJA 2019 r.
    > W pozwie z dnia 14 czerwca 2017 r. (data stempla pocztowego) powódka
    > wniosła o przywrócenie do pracy w pozwanym Krajowym Ośrodku Wsparcia
    > Rolnictwa w Warszawieraz zasądzenie od pozwanego na jej rzecz kosztów
    > procesu. Uzasadniając żądanie, powódka wskazała że od dnia 23 kwietnia
    > 2001 r. była zatrudniona w Agencji Rynku Rolnego na stanowisku
    > referenta. Od dnia 4 lutego 2017 r. powódka przebywała na urlopie
    > macierzyńskim. W związku z wejściem w życie art. 51 ustawy z dnia 10
    > lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia
    > Rolnictwa nie przedstawiono jej w ustawowym terminie propozycji
    > kontynuacji zatrudnienia u pozwanego, co skutkowało wygaśnięciem
    > stosunku pracy powódki z dniem 31 sierpnia 2017 roku. Powódka podniosła
    > zarzut nadużycia prawa. Nadto wskazała, że przepis art. 177 KP
    > uniemożliwia wypowiedzenie i rozwiązanie stosunku pracy. Nadto zarzuciła
    > pozwanemu naruszenie art. 72 Konstytucji RP. Powódka powołała się także
    > na dyrektywę Redy 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. (pozew k.
    > 5-7.) W odpowiedzi na pozew. z dnia 7 marca 2018 r. (data prezentaty
    > sądu) pozwany wniósł o oddalenie powództwa w całości i zasądzenie na
    > jego rzecz kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego według
    > norm przepisanych. (odpowiedź na pozew k. 46-51) Do niniejszego
    > postępowania udział zgłosił Rzecznik Praw Obywatelskich. Wniósł o
    > uwzględnienie oowództwa (pismo k. 82- 87).
    > Do zamknięcia rozprawy strony pozostały przy swoich dotychczasowych
    > stanowiskach procesowych.
    >
    > Sąd Rejonowy ustalił następujący stan faktyczny:
    >
    > Sygnatura akt VII P 761/17
    > Powódka była zatrudniona w Agencji Rynku Rolnego w Warszawie od dnia 23
    > kwietnia 2001 r. na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w
    > wymiarze pełnego etatu, ostatnio na stanowisku referenta. Umowa ulegała
    > zmianie w zakresie wynagrodzenia, stanowiska. dowody: akta osobowe cz. B
    > -- umowy o pracę: k. 1, akta osobowe: aneksy, porozumienie k. 4, 8, 1718,
    > 28, 35, 45, 50,58, 74, 90, 106, 107)
    > W dniu 4 lutego 2017 r. powódka urodziła syna. Po tej dacie przebywała
    > na urlopie macierzyńskim, następnie rodzicielskim. (dowody:
    > przesłuchanie powódki k. 120; wniosek o udzielenie urlopu
    > rodzicielskiego k. 10)
    > Pełnomocnikiem do spraw utworzenia KOWR został Zbigniew Babalski,
    > którego powołano zarządzeniem nr 10 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z
    > dnia 27 marca 2017 r. (Dz. Urz. MRiRW.2017.3)
    > Powódka pismem z dnia 19 maja 2017 r. zwróciła się do pełnomocnika ds.
    > utworzenia KOWR Zbigniewa Babalskiego o ponowne rozpatrzenie jej
    > kandydatury w ramach naboru pracowników. ( dowód: pismo k. 23).
    > Pełnomocnik odpowiedział powódce pismem z dnia 23 sierpnia 2017 r., że
    > wniosek o rozważenie możliwości zatrudnienia nie mógł zostać
    > uwzględniony. (dowód: pismo k. 24-26).
    >
    > Z dniem 31 sierpnia 2017 r. ustał byt prawny Agencji Rynku Rolnego.
    > Z dniem 1 września 2017 r. utworzono pozwany Krajowy Ośrodek Wsparcia
    > Rolnictwa (dalej w skrócie: _KOWR"). (okoliczność bezsporna)
    > Jednym z celów zniesienia dwóch agencji było ograniczenie zatrudnienia w
    > Agencji Nieruchomości Rolnych i Agencji Rynku Rolnego o 30 %. ( dowód:
    > ocena skutków regulacji do projektu ustawy o KOWR k. 56-60)
    >
    > Od Prezesów Agencji Rynku Rolnego i Agencji Nieruchomości Rolnych
    > pełnomocnik otrzymał wykazy pracowników wraz ze zbiorem danych
    > koniecznych dla  realizacji dyspozycji art. 51 ust. 1 ustawy z dnia
    > 10.02.2017 r. - Przepisy prowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia
    > Rolnictwa oraz § 4 ust. 2 zarządzenia nr 10 Ministra Rolnictwa i Rozwoju
    > Wsi z dnia 27 marca 2017 r., w szczególności ze wskazaniem stanowisk
    > pracy poszczególnych pracowników, warunków zatrudnienia oraz posiadanych
    > kwalifikacji, a także stażu pracy w Agencji, według stanu na dzień
    > przekazania.
    > Kierując się uzyskanymi danymi, regulacjami ustawy z dnia 10 lutego 2017
    > r. o Krajowym Ośrodku wsparcia Rolnictwa określającej zadania jednostki,
    > a także limitem dostępnych środków na wynagrodzenia w ramach
    > sporządzonego planu finansowego oraz wytycznymi ustalonymi w § 4 ust. 2
    > wymienionego zarządzenia, pełnomocnik ustalił listę osób, którym
    > zamierzał złożyć propozycje zatrudnienia KOWR. (dowody: oświadczenie k. 61)
    > Powódka do dnia 31 maja 2017 r. nie otrzymała propozycji zatrudnienia u
    > pozwanego.
    > (okoliczność bezsporna)
    > Stosunek powódki wygasł w dniu 31 sierpnia 2017 r. na podstawie art. 51
    > ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające
    > ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa.
    > (dowody: świadectwo pracy, akta osobowe cz. C k. 1)
    >
    > Treść oraz prawdziwość tych dokumentów nie były kwestionowane przez
    > strony, a i Sąd nie znalazł podstaw, by czynić to z urzędu,
    > uwzględniając treść art. 245 k.p.c.
    > Dodać należało, że stan faktyczny niniejszej sprawy w zakresie faktów
    > istotnych dla jej rozstrzygnięcia nie był sporny pomiędzy stronami.
    > Zasadniczy spór  sprowadzał się do wykładni przepisów prawa materialnego
    > w kontekście roszczeń zgłoszonych przez powódkę.
    > Sąd uwzględnił również częściowo przesłuchanie stron, w trybie art. 302
    > § 1 k.p.c. ograniczone do przesłuchania powódki.
    > Natomiast przesłuchanie powódki było jedynie częściowo przydatne dla
    > poczynienia ustaleń faktycznych.
    >
    > Sąd Rejonowy zważył, co następuje:
    >
    > Powództwo nie zasługiwało na uwzględnienie.
    > Powódka w niniejszej sprawie żądała przywrócenia do pracy u pozwanego
    > kwestionując zgodność z prawem stwierdzenia wygaśnięcia stosunku pracy
    > łączącego ją ze zlikwidowaną Agencją Rynku Rolnego.
    > Wskazać należy, że kodeks pracy przewiduje kilka odrębnych sposobów
    > rozwiązania umowy o pracę: rozwiązanie za wypowiedzeniem, rozwiązanie
    > bez wypowiedzenia bez winy pracownika, rozwiązanie urnowy o pracę z winy
    > pracownika, rozwiązanie za porozumieniem stron i wygaśnięcie urnowy o
    > pracę. Zgodnie z art. 63 KP umowa o pracę wygasa w przypadkach
    > określonych w kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych. Stosownie
    > do art. 67 KP w razie naruszenia przez pracodawcę przepisów niniejszego
    > oddziału, pracownikowi przysługuje prawo odwołania do sądu pracy. W
    > zakresie roszczeń stosuje się odpowiednio przepisy oddziału 6
    > niniejszego rozdziału.
    > W ocenie Sądu, wyżej powołane przepisy należy rozumieć w ten sposób, że
    > samo wygaśnięcie umowy o pracę musi być określone w przepisie
    > szczególnym, a tylko naruszenie przepisów ,,niniejszego oddziału"' daje
    > pracownikowi prawo skutecznego odwołania się do sądu. Innymi słowy,
    > przepisu art. 67 k.p. nie można wykładać w ten sposób, że jeśli jest
    > wygaszenie stosunku pracy, ale nie ma naruszeń przepisów ,,niniejszego
    > oddziału" to nie można się do sądu w ogóle odwołać. Przepis ten należy
    > wyłożyć w ten sposób, że ilekroć wystąpi wygaszenie stosunku pracy, to
    > można się do sądu odwołać, ale roszczenia określone w Oddziale 6 Kodeksu
    > pracy przysługują, gdy narusza się przepisy Oddziału 7 (,,niniejszego").
    > Przywrócenie do \pracy lub odszkodowanie w innych przypadkach wygaszenia
    > przysługuje tylko wtedy, gdy przepisy przewidujące autonomiczny tryb
    > wygaszania stosunku pracy, przewidują takowe roszczenia i określają
    > warunki na jakich są one zasadne.
    >
    > Poza dyskusją jest, że przywoływane przez strony przedmiotowego
    > postępowania przepisy ustaw:
    > a)wygaszają stosunki pracy,
    > b)nie wykluczają odwołania do sądu pracy,
    > c)nie określają, aby za naruszenie procedury wygaszania przysługiwały
    > pracownikowi roszczenia.
    >
    > Punktem wyjścia dla dalszych rozważań Sądu jest brzmienie przepisów
    > ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. -- Przepisy wprowadzające ustawę o
    > Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 624;
    > dalej zwanej ,,ustawą wprowadzającą"). Zgodnie z jej art. 45 ust. L z
    > dniem 31 sierpnia 2017 r. znosi się agencję Rynku Rolnego i Agencję
    > Nieruchomości Rolnych. Zgodnie z ust. 2 tego ; artykułu, z dniem 1
    > września 2017 r. tworzy się Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwom- a.
    >
    > W konsekwencji, z dniem 31 sierpnia 2017 r. doszło do zniesienia --
    > ustania bytu prawnego -- podmiotu, który zatrudniał powódkę. Od dnia 1
    > września 2017 r. powstał zupełnie nowy podmiot, w stosunku do którego
    > nie można z góry uznać, że jest sukcesorem ogólnym Agencji Rynku Rolnego.
    > Sukcesja prawna, jej zakres oraz warunki, zostały wprowadzone mocą
    > kolejnego artykułu ustawy wprowadzającej, tj. art. 46 ust. 2, który
    > warto przytoczyć w całości: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa z dniem 1
    > września 2017 r. z mocy prawa wstępuje w ogół praw i obowiązków
    > znoszonej Agencji Rynku Rolnego, z wyjątkiem praw i obowiązków, w które
    > wstępuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w
    > szczególności:
    >
    > 1)mienie Agencji Rynku Rolnego staje się mieniem Krajowego Ośrodka
    > Wsparcia Rolnictwa;
    > 2)wierzytelności i zobowiązania Agencji Rynku Rolnego stają się
    > wierzytelnościami i zobowiązaniami Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa;
    > 3)Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa staje się stroną umów i porozumień,
    > których stroną jest Agencja Rynku Rolnego;
    > 4)na Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa przechodzą prawa i obowiązki
    > wynikające z: a) przepisów prawa, b) decyzji, postanowień i innych aktów
    > administracyjnych.
    >
    > Z kolei przepis art. 51 ust. 5-7 przewiduje zasady częściowego
    > następstwa prawnego w zakresie właśnie stosunków pracy. Powołane
    > przepisy stanowią przepisy szczególne dotyczące następstwa prawnego do
    > art. 23 ,,KP. Podsumowując powyższe przepisy, należy stwierdzić, że z
    > dniem 31 sierpnia 2017 r. ustał byt prawny ARR, czyli pracodawcy
    > powódki. Nowa instytucja --pozwany KOWR -- nie wstąpiła w miejsce
    > poprzedniego pracodawcy, nie nastąpiło bowiem przejście zakładu pracy na
    > nowego pracodawcę, ale likwidacja Agencji Rynku Rolnego i powstanie
    > nowego podmiotu w postaci KOWR.
    >
    > Stosunek pracy powódki uległ zatem wygaśnięciu.
    > Sam fakt, że KOWR przejął mienie, wierzytelności i zobowiązania, umowy i
    > porozumienia oraz inne prawa i obowiązki, nie oznacza, że spełniły się
    > warunki zastosowania w niniejszej sprawie art. 231 KP, który stanowi, że
    > w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innegó pracodawcę
    > staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
    > Dawni pracownicy ARR, a obecni pracownicy KOWR, świadczą bowiem pracę w
    > zupełnie innym niż wcześniej podmiocie. Nie doszło do przejścia zakładu
    > pracy -- doszło do jego likwidacji i utworzenia innego bytu prawnego.
    > Ustawodawca wprowadził jednak wyjątki od ustawowego wygaśnięcia
    > stosunków pracy pracowników ARR. Zgodnie z art. 51 ust. 3 ustawy
    > wprowadzającej, pełnomocnik w terminie do dnia 31 maja 2017 r.
    > proponuje, na piśmie, zatrudnienie w Krajowym Ośrodku Wsparcia
    > Rolnictwa, określając warunki pracy i płacy, w tym miejsce zatrudnienia,
    > pracownikom Agencji Rynku Rolnego innym niż określeni w ust. 2 oraz
    > pracownikom Agencji Nieruchomości Rolnych, stosując zasady
    > wynagradzania, o których mowa w art. 50 ust. 1.
    > Powyższy przepis nie został jednak zastosowany wobec powódki, która w
    > terminie do dnia 31 maja 2017 r. nie otrzymała propozycji zatrudnienia u
    > pozwanego.
    >
    > Jak stanowi natomiast z art. 51 ust. 7 ustawy wprowadzającej,
    > dotychczasowy stosunek pracy pracowników Agencji Nieruchomości Rolnych i
    > pracowników Agencji Rynku. Rolnego wygasa w dniu 31 sierpnia 2017 r.:
    > 1) w przypadku złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia warunków
    > zatrudnienia zaproponowanych na podstawie ust. 3 albo 4;
    > 2) w przypadku niezłożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w ust.
    > 5; 3) jeżeli w terminie do dnia 31 maja 2017 r. nie zostanie im
    > zaproponowane zatrudnienie na podstawie ust. 3 albo 4.
    > Zdaniem Sądu, skoro wobec powódki ziściły się wszystkie przesłanki
    > wygaśnięcia stosunku pracy w zlikwidowanej ARR, zasadne było
    > zastosowanie wprost art. 51 ust. 7 pkt 3 ustawy wprowadzającej, w czym
    > nie można było dopatrzeć się naruszenia prawa.
    >
    > Należy zaznaczyć, iż pełnomocnik do spraw utworzenia KOWR Zbigniew
    > Babalski został powołany na podstawie art. 49 ustawy wprowadzającej.
    > Celem jego działania było podejmowanie czynności związanych z
    > uregulowaniem stosunków pracy z pracownikami Agencji Nieruchomości
    > Rolnych i Agencji Rynku Rolnego (art.ust. 1 pkt. 4 ustawy), a więc może
    > tu chodzić tylko o czynności, o których mowa w art. 51 ustawy.
    > Pełnomocnik, w świetle przepisów ustawy nie był zobowiązany analizować
    > kto jest mniej lub bardziej przydatny do pozostawienia w zatrudnieniu.
    > Analizując przekazane mu w trybie art. 51 ust. 1 ustawy dane, mógł
    > podejmować w pełni swobodne decyzje w zakresie indywidualnych stosunków
    > pracy, tylko z uwzględnieniem ograniczenia do analizy kwalifikacji i to
    > oczywiście o charakterze formalnym. Pełnomocnik złożył oświadczenie, że
    > nakaz uwzględniania kwalifikacji realizował, co oczywiście nie oznacza,
    > że nastąpiło to poprzez wnikliwie porównanie konkretnej osoby z inną,
    > zupełnie nic znaną mu osobą, przez osobę uplasowaną zupełnie daleko od
    > pracodawcy. Miaro miejsce tylko i wyłącznie zapoznanie się z dokumentami
    > o kwalifikacjach.
    > Nie można więc przyjąć, aby Pełnomocnik czynności zaniechał i nie można
    > stwierdzić, że naruszono przepisy wykonujące ustawowo określone
    > wygaszanie stosunków pracy.
    > Dalej, odnieść się należało do przywoływanych przez powódkę przepisów
    > aktu prawa unijnego - dyrektywy Rady 92/85/EWG z dnia 19 października
    > 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu poprawy w
    > miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży, pracownic,
    > które niedawno rodziły i pracownic karmiących piersią.
    > W ocenie Sądu przywołana dyrektywa nie mogła znaleźć zastosowania w
    > sprawie. Przepis art. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie i
    > uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą
    > Polską członkostwa w Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. nr 96 poz. 959)
    > dodał do  Kodeksu pracy odnośnik nr 1 w brzmieniu: ,,Niniejsza ustawa
    > dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw
    > Wspólnot Europejskich -- pkt 15 dyrektywy 92/85/EWG z dnia 19
    > października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu
    > poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży,
    > pracownic, które niedawno rodziły i pracownic karmiących piersią (Dz.
    > Urz. WEL 348 z 28.11.1992 r.)". Na mocy podanej wyżej ustawy dyrektywa
    > 92/85/EWG stała się w sposób pośredni elementem polskiego systemu
    > prawnego. Państwo należące do Unii Europejskiej ma obowiązek wykonania
    > dyrektywy w drodze  ustanowienia odpowiednich przepisów prawa krajowego.
    > W Polsce nastąpiło to przy pomocy podanej wyżej ustawy zanim stała się
    > ona członkiem UE.
    >
    > Przeciwnie zatemdo twierdzeń powódki, nie sposób mówić o bezpośredniej
    > skuteczności przepisów wyżej powołanej dyrektywy 92/85/EWG. Twierdzenia
    > powódki w zakresie powyższego zarzutu były ogólnikowe, natomiast ocena
    > ewentualnych zastrzeżeń co do sposobu implementacji dyrektywy do
    > polskiego porządku prawnego pozostawała poza kognicją Sądu orzekającego
    > w niniejszej sprawie, która nie miała charakteru unijnego.
    >
    > Odnosząc się natomiast do zastrzeżeń powódki w przedmiocie korzystania
    > przez nią z uprawnień związanych z rodzicielstwem, wskazać należy że
    > art. 177 § 1 k.p. dotyczy jedynie przypadków wypowiedzenia i rozwiązania
    > stosunku pracy, a nie wygaśnięcia stosunku pracy na podstawie regulacji
    > zawartych w ustawie. W niniejszej sprawie powódka nie podlegała
    > szczególnej ochronie przed wygaśnięciem stosunku pracy.
    >
    > Odnośnie ponoszonych przez powódkę zarzutów dotyczących naruszenia
    > przepisów Konstytucji RP, Sąd zważył, że ocena działań ustawodawcy
    > związanych z doborem przez niego trybu przekształcenia organów pozostaje
    > poza oceną sądu pracy w niniejszym postępowaniu, a wątpliwości co do
    > skutków działań ustawodawcy, wyrażone przez powódkę czy nawet Rzecznika.
    > Praw Obywatelskich w przytaczanych w toku sprawy stanowiskach, nie mogą
    > zostać rozstrzygnięte na kanwie niniejszej sprawy. Zastrzeżenia natury
    > konstytucyjnej dotyczące w istocie likwidacji poprzedniego pracodawcy i
    > ustanowienia nowego podmiotu, czyli wejścia w życie art.5 ust. 1 i 2
    > ustawy wprowadzającej, nie mogą doprowadzić do skutecznego
    > zakwestionowania tego przepisu w sądzie pracy, który rozpatruje
    > roszczenia konkretnych pracowników. Niewątpliwie byt ARR ustał,
    > utworzono pozwanego KOWR, stosunek pracy powódki z ARR wygasł i normy
    > konstytucyjne nie mogą być kierowane przeciwko nowemu pracodawcy. Innymi
    > słowy -- decyzja o likwidacji organu leży w gestii ustawodawcy;
    > wygaśnięcie stosunków pracy jako skutek tej likwidacji nie budzi
    > wątpliwości; tryb dobierania pracowników do zatrudnienia w nowym
    > podmiocie wykonał organ niezależny od obu pracodawców, powołany
    > zarządzeniem ministra. Jakiekolwiek ewentualne naruszenie przepisów
    > Konstytucji przez ustawę wprowadzającą i zarządzenie cytowane powyżej --
    > czego Sąd nie rozstrzyga -- nie mogą doprowadzić do uwzględnienia
    > roszczeń powódki względem KOWR. Sąd nie znalazł również podstaw do
    > uwzględnienia podnoszonego przez powódkę zarzutu naruszenia zasad
    > współżycia społecznego przy zastosowaniu wobec niej regulacji art. 57
    > ust 1 pkt 3 ustawy wprowadzającej. Na pytanie Sądu podczas przesłuchania
    > powódki co do naruszenia przez pozwanego zasad współżycia społecznego
    > powódka podała, że według niej doszło do naruszenia prawa, albowiem
    > kobiety będące na urlopie macierzyńskim powinny być szczególnie
    > chronione. Co do zasady powódka ma rację, przy czym ochrona ta nie jest
    > absolutna. Wyjątki od takiej ochrony przewiduje nawet kodeks pracy. Jak
    > zauważył Sąd Najwyższy, treść klauzuli generalnej zawartej w art. 8 k.p.
    > przyjęta jest przedmiotowo, a nie podmiotowo. Nie kształtuje ona praw
    > podmiotowych, nie zmienia i nie modyfikuje praw, jakie wynikają z innych
    > przepisów prawa. Przepis ten upoważnia sąd do oceny, w jakim zakresie, w
    > konkretnym stanie faktycznym, działanie lub zaniechanie uprawnionego nie
    > jest uważane za wykonywanie jego prawa i nie korzysta z ochrony prawnej.
    > (wyroki z dnia 22 lipca 2009 r., I PK 48/09, LEX nr 529757; z dnia 24
    > listopada 2010 r., I PK 78/10, LEX nr 725005; z dnia 12 stycznia
    > 2011 r., II PK 89/10, LEX nr 737386; z dnia 2 października 2012 r., II
    > PK 56/12, LEX nr 1243024). Stosowanie art. 8 k.p. (podobnie jak art. 5
    > k.c) pozostaje zatem w nierozłącznym związku z całokształtem
    > okoliczności konkretnej sprawy (por.7-'5
    > postanowienie Sqdu Najwyższego z dnia 11 kwietnia 2003 r., I PK 558/02,
    > OSNP 2004 I:\
    > /Jnr 16, poz. 283).
    >
    > Zgadzając się z zaprezentowanym wyżej stanowiskiem i odnosząc je
    > do realiów rozpoznawanej sprawy, wskazać należało, że wygaśnięcie
    > stosunku pracy, łączącego powódkę z ARR, nastąpiło z mocy art. 51 ust. 7
    > pkt 3 ustawy wprowadzającej. Raz jeszcze uwypuklić trzeba, że zawarte w
    > art. 67 k.p. odesłanie do przepisów art. 56-61 k.p. obejmuje przypadki
    > wygaśnięcia stosunku pracy jedynie na podstawie przepisów Kodeksu pracy,
    > nie zaś, jak w niniejszej sprawie, w ustawie pozakodeksowej. Przepis
    > art. 8 k.p. jak wskazano wyżej, nie kształtuje praw podmiotowych i nie
    > może stanowić samodzielnej podstawy materialnoprawnej  żądania.  Stąd
    > też bezzasadny pozostawał zarzut powódki odnośnie rzekomego nadużycia
    > prawa przy stwierdzeniu wygaśnięcia jej stosunku pracy z mocy ustawy.
    > Reasumując, zważyć należało, że argumentacja powódki nie mogła
    > doprowadzić do uwzględnienia powództwa. Dodać należało, że argumentacja
    > powódki w zasadniczej mierze odnosiła się do kwestionowania zgodności z
    > ustawą zasadniczą oraz prawem unijnym i międzynarodowym przepisów,
    > będących postawą wygaśnięcia jej stosunku pracy. Natomiast ocena tych
    > zarzutów pozostawała poza kompetencją Sądu orzekającego w sprawie.
    > Mając powyższe na względzie, Sąd oddalił powództwo zarówno w zakresie
    > roszczenia o przywrócenie do pracy, o czym orzekł jak w punkcie 1
    > wyroku. Powódka nie podtrzymała roszczenia o wynagrodzenie, stąd nie
    > było ono przedmiotem rozpoznania przez sąd.
    > Sąd odstąpił od obciążania powódki kosztami procesu, mając na uwadze
    > treść art. 102 KPC. W myśl powołanego przepisu w wypadkach szczególnie
    > uzasadnionych sąd może zasądzić od strony przegrywającej tylko część
    > kosztów albo nie obciążać jej w ogóle kosztami. Przepis powyższy
    > ustanawia zasadę słuszności, będącą odstępstwem od zasady
    > odpowiedzialności za wynik procesu. Przy ocenie przesłanek z art. 102
    > KPC należy wziąć pod uwagę fakty związane z samym przebiegiem procesu,
    > szczególną zawiłość lub precedensowy charakter sprawy albo subiektywne
    > przekonanie powoda co do zasadności zgłoszonego roszczenia. Zdaniem
    > Sądu, takie okoliczności zachodzą w niniejszej sprawie. Mając na uwadze
    > charakter roszczeniapowódki, jej przekonanie co do zasadności
    > zgłoszonego żądania, chęci podjęcia pracyu pozwanego Sąd odstąpił od
    > obciążania powódki kosztami procesu.
    > Mając na uwadze przytoczone wyżej motywy, na podstawie powołanych
    > przepisów Sąd wyrokował jak w sentencji.
    >

    Ilo m-czna odprawę twoja żona dostała za zbiorowe zwolnienia-likwidację
    tej :firmy"?
    Na pośredniaku będzie mogła otrzymywać 80% wybagrodzenia przez pół roku.
    Moze przynajmniej tych praepisóww nie zlikwidowali.


    --
    animka

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1