eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego › Re: Wyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego
  • Data: 2007-09-30 12:58:09
    Temat: Re: Wyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego
    Od: Kuba <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    a22b pisze:
    > Witam,
    >
    > Jak można wyłączyć lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu z majątku
    > wspólnego współmałżonków (małżonek "A" chce przekazać to prawo do
    > majątku osobistego małżonka "B") - czy wystarczy oświadczenie małżonka
    > "A", że ceduje swoje prawo na "B"? Czy podpis na takim oświadczeniu
    > powinien być poświadczony notarialnie? A może wymagana jest umowa w
    > formie aktu notarialnego, a nie samo oświadczenie?
    >
    > Pozdrawiam,

    Witam

    Z całą pewnością do skuteczności takiego przeniesienia będzie potrzebna
    forma aktu notarialnego, niezależnie od podstawy prawnej. Dalej,
    rozumiem, że ów lokal o którym tu mowa jest objęty wspólnością majątkową
    małżeńską. W takim razie oboje małżonkowie posiadają w nim udziały, co
    do zasady równe. Na mocy art. 45 kro w zw. z art. 1036 kc potrzebne
    będzie twoje rozporządzenie udziałem w lokalu na rzecz współmałżonka
    oraz jego zgoda na dokonanie tego rozporządzenia wyrażona również w
    formie aktu notarialnego. Nie widzę przeszkód, aby dokonać obu tych
    czynności w jednym akcie notarialnym.

    Wydaje mi się, że tak droga byłaby właściwa. Istnieje również możliwość
    ustanowienia rozdzielności majątkowej i "przerzucenie" lokalu do majątku
    współmałżonka a potem powrócenie do wspólności ustawowej, ale to pewnie
    droga na okrętkę i bardziej kosztowna z uwagi na wymóg zawarcia dwóch
    aktów notarialnych.

    Polecam skonsultowanie się jeszcze z notariuszem