    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    <63c2b327$0$9602$65785112@news.neostrada.pl>
    <1huyin3w9h9lr$.73r6h6krlwh6.dlg@40tude.net>
    <Wk%wL.1860601$pI23.972470@fx07.ams1>
    <63c5df1f$0$19615$65785112@news.neostrada.pl>
    <63c69284$0$19617$65785112@news.neostrada.pl>
    <63c703a9$0$19621$65785112@news.neostrada.pl>
    <cp6hcbmthqws.1ps6y2abjwnxm$.dlg@40tude.net>
    <63c812e1$0$19620$65785112@news.neostrada.pl>
    <cbjz0gfhipv1$.yl6wo8mpe4pu$.dlg@40tude.net>
    <63c96d6e$0$19624$65785112@news.neostrada.pl>
    <tqc0tk$hja$3$Shrek@news.chmurka.net>
    <63c99d7e$0$9602$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 20 Jan 2023 01:00:27 GMT

    On 2023-01-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Wielu Ukraińców przebywa w Polsce od wielu lat i przed nikim nie
    > uciekali. Poza tym wielu przebywających w Polsce Rosjan nie popiera
    > pomysłu ataku na Ukrainę, choćby z tego powodu, że mają tylko przez to
    > kłopoty. Jedni i drudzy nie wierzą naszej propagandzie i z ich opowieści
    > jawi się trochę inny obraz tego konfliktu na pograniczu. Tak, czy siak

    Z ciekawości, jaki i na jakim pograniczu?

    > tu w Polsce z uwagi na wspólny język - wielu Ukraińców nie używa języka
    > ukraińskiego, tylko rosyjskiego - oraz fakt, że Rosjanie jaki i Ukraińcy
    > są tu obcy, to się trzymają razem. Wielu z nich nie ma tu rodzin, a z

    Narodowości rosyjskiej to tam jest/było ca 20% (uśredniając na całą
    Ukrainę). Nie wiem, czy to się tak prosto da rozgraniczyć i coś
    wywnioskować kto z kim rozmawia.

    > Polakami trudno im znaleźć "wspólny język", bo my mamy tu rodziny i po
    > robocie wracamy do domów, a nie na kwatery.

    Sam jestem zaprawiony emigrant i kto się z kim trzyma (długofalowo) to
    głównie kwestia kultury (podobne zwyczaje, kuchnia, kultura pracy, nie
    aż tak bardzo narodowy język), a nie ile kto ma dzieci i czy oboje
    rodziców. To o czym piszesz wynika z tworzenia mimowolnych gett i
    również mimowolnej izolacji społecznej, niekoniecznie zaś z większych
    czy mniejszych sympatii do Polaków vs Rosjan. Polacy nie są przecież
    jakoś istotnie kulturowo różni od Ukraińców. Bariera językowa jakaś tu
    istotna występuje?

    Owszem, bycie obcym też jest czynnikiem, ale ten dominuje pewnie w
    ciągu pierwszych tygodni-miesięcy po imigracji.

    --
    Marcin