    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Usprawiedliwienie nieobecności w szkole [GW]
    Date: Mon, 19 Sep 2005 12:35:17 -0500

    Roman G. wrote:

    > Właśnie takie traktowanie nauczycieli przez wielu rodziców, takie wyrażanie
    > się o nich w obecności dzieci jest dziś przyczną wielu patologii w szkole,
    > w szczególności jest jedną z podstawowych przyczyn tzw. zachowań
    > zuchwałych, z czynami o charakterze chuligańskim włącznie.

    A kto każe to mówić przy dziecku?
    Na usprawiedliwieniu zwykle nie pisze powodów, a jak naucyciel zechce
    się dowiedzieć, to niech zadzwoni to się dowie jak uznam jego ciekawość
    za uzasadnioną.

    > Osobiście mało tego, że bym nie usprawiedliwił, to postawiłbym sprawę na
    > posiedzeniu rady pedagogicznej, aby uchwałą zajęła stanowisko,
    > przypominając wyraźnie rodzicom o ich obowiązkach.

    Natycmiast bym taką uchwałe rady pedagogicznej uchylił i przypomniał jej
    o jej obowiązkach.
    Szkoła ma obowiązek prowadzenia ewidencji spełniania obowiązku szkolnego
    poprzez sprawdzanie, czy uczeń do danej szkoły uczęszcza czy nie, a nie
    z jakiego powodu. Żaden przepis nie daje prawa szkole oceniania dlaczego
    dziecko w szkole nie było.
    Może to zrobić sąd na wniosek szkoły z powodu uchylania się od
    spełniania obowiązku szkolnego. I tylko tyle szkoła może.
    To sąd może nie uznać usprawiedliwień rodziców i ukarać rodziców za
    nieposyłanie dziecka do szkoły ewentualnie ograniczyć prawa rodzicelskie.
    Jakakolwiek ocena usprawiedliwień dokonywana przez szkołę może być tylko
    pod kątem czy uznać to za unikanie obowiązku szkolnego, czy nie.