    From: "Maria" <m...@d...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Urlop macierzynski i koniec umowy o prace
    Date: Thu, 12 Apr 2007 14:32:24 +0200

    > Jak to, którego? Starałaś się o prace mając małe dziecko?
    > Pracowdawców
    > obchodzi nawet wiek potencjalnej pracownicy, a dziecko to
    > ryzyko, ze
    > kobieta nie będzie pracownikiem, tylko wiecznie nieobecnym, bo
    > na
    > zwolnieniu balastem.

    Justyno, byłam już i w sytuacji osoby zatrudniającej i w sytuacji
    osoby zatrudnianej. Byłam już jako osoba skierowana z UP do
    pracodawcy i jako pracodawca szukający osoby do pracy. Znam i
    jedno i drugie stanowisko. Choć nie kryję, że kilka lat minęło już
    od obu przypadków i dlatego nie znam aktualnych przepisów.
    W tej chwili prowadzę działalność gospodarczą bez zatrudniania
    pracowników, wychowuję obecnie 6 letnią córkę i w lipcu spodziewam
    się kolejnego dziecka. I powiem Ci, że tak jest prościej. Nie
    muszę żebrać o zwolnienia kiedy dziecko zachoruje, łajać się przed
    pracodawcą czy wysłuchiwać kłamstw pracowników.

    > Nie dostanie odmowę( zawsze może ofertę porzyjąć, ale... oferty
    > zdarzają
    > się tak rzadko, że można uznać, ze ich nie ma).

    Akurat. Będąc pracodawcą w sklepie spożywczym dość często
    zgłaszaliśmy zapotrzebowanie na pracowników z UP i było
    właścicielowi obojętne czy dziewczyna jest po studiach
    fililogicznych czy też po zawodówce w zawodzie sprzedawcy.
    Właściciel określał minimalne wymagania i tego musieliśmy się
    trzymać zatrudniając pracowników. Osoba po filologii także może
    być sprzedawcą- minimum spełnia. To samo kryterium dotyczy także
    sprzątaczek- byle miały podstawówkę ukończoną.
    A wytyczne od właściciela były jasne- jeśli nie przyjmie pracy
    uzasadniając posiadanymi zbyt wysokimi kwalifikacjami to ma mieć
    odmowę przyjęcia pracy.

    > Nie tak szybko jednak się wywala, powoli.

    Żartujesz sobie? Znam przypadki, że wywalało się za mniejsze
    przewinienia. A ponadto pokaż mi pracodawcę, który pracownika
    zatrudnia od razu na czas dłuższy niż dwa tygodnie/ miesiąc. Będą
    spóźnienia, nie sprawdzi się to trudno. Umowy nie przedłuży.

    > . A ponadto weź Justyno pod uwagę fakt, że pracując jako
    >
    > To Ty zasugerowałaś sprzątaczkę, ta mama pracowała gdzieś
    > dotychczas,
    > więc raczej będzie szukała pracy w tej dziedzinie, którą zna.
    > Poza tym,
    > zawsze jest wybór - uzna, ze jej sie opłaci, pryjmie propzycję,
    > uzna,
    > ze nie warto - będzie szukać dalej.

    Do diabła. Gdyby dziewczyna miała niezwykle pożądany zawód to mąż
    by postu na grupę nie puścił, bo żona już teraz pracowałaby u
    nowego pracodawcy i ze swojej wysokiej pensji opłaciłaby
    opiekunkę. Jaki pracownik o chodliwych kwalifikacjach i dużym
    doświadczeniu przejmuje się zwolnieniem z pracy? Jak nie ta to
    inna praca. Pokaż mi choć jednego doświadczonego pracownika z
    dobrym zawodem, który wie gdzie mieści się Urząd Pracy w jego
    miejscowości? Bezrobocie dotyczy wyłącznie osób o niższych
    kwafilikacjach lub bez doświadczenia zawodowego. I do takich osób
    są kierowane nisko płatne oferty pracy jak choćby sprzątaczki czy
    ekspedientki.
    Jeśli otrzyma skierowanie z UP do pracy np sprzątaczki to musi
    przyjąc ofertę, bo straci zasiłek. I tu nie ma mowy o tym czy jej
    się to opłaci. Tu nie ma żadnych innych możliwości, żadnych
    rozważań. Jak będzie sama poszukiwać pracy to może kierować się
    opłacalnością pracy ale nie ze skierowania z UP.

    > Nie, to nie jest grupa o mojej sytuacji rodzinnej i finansowej,
    > wybacz.

    Więc się nie wymądrzaj.
    Wypowiadaj się tylko w swojej grupie społecznej.

    > Ja nie rozpatruję kwestii podjęcia pracy przez matkę malutkiego
    > dziecka, tylko przedstawiam stan faktyczny, w jakim ona się
    > znajduje.
    > Sama też byłam w takiej sytuacji, doskonale wiem, jak wyglada
    > rynek
    > pracy dla kobiet, zwłaszcza dzieciatych i starszych niż 25 lat.

    Chyba jednak nie wiesz. Chyba nie często bywałaś na zasiłku dla
    bezrobotnych. Nie znasz ludzi o niewysokich kwalifikacjach z
    trudną sytuacją rodzinną i finansową. Nie byłaś w sytuacji, że
    jeśli stracisz zasiłek odmawiając podjęcia pracy sprzątaczki to
    nie będziesz mieć na pieluchy dla dziecka.

    > Dlaczego na miesiąc? Przynajmniej poł roku zasiłku będzie miała,
    > jesli
    > ma przepracowane ileś dni w ciśgu ostatnich iluś miesięcy ( rok
    > w ciągu
    > ostatnich 18 miesięcy bodajże)

    Kurde, dziewczyno. Przecież ofertę pracy może otrzymać nawet przy
    drugiej wizycie. Jeśli to będzie niskopłatna praca to co? Odmówi?
    Mnie kiedyś wręczono skierowanie do pracy podczas rejestracji jako
    bezrobotnej... Kilka lat później wysłali mi do domu wezwanie i
    wręczyli skierowanie do pracy.
    Mówię, jeśli nie ma innego wyjścia to rejestracja w UP jest jak
    najbardziej wskazana, bo może się uda nie otrzymać oferty z UP lub
    przekonać pracodawcę żeby nie wpisywał odmowy.

    > Tak właśnie wygląda z bliska polityka prorodzinna.

    No przepraszam, ja tam na tych panów nie głosowałam.
    Jak widzę w sondażach to nasz rząd nadal cieszy się dużym
    poparciem więc zakładam, że społeczeństwo jest zachwycone
    "becikowym" i innymi prorodzinnymi udogodnieniami.