  • Data: 2008-10-05 18:19:02
    Temat: Re: Upierdliwa prokurator zaskarża wyrok uniewinniający
    Od: " jb" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    armar <a...@p...fm> napisał(a):

    > Jeśli jednak nie ma ani podejrzanego, ani oskarżonego o popełnienie
    > przestępstwa, to na jakiej podstawie taki człowiek
    > określany jako "świadek" ma się starać o obrońcę (np z urzędu)?

    Na żadnej. Nie przysługuje mu.

    > Podkreślam, że obrońca ma prawo być obecny przy przesłuchaniu
    > małoletniego, a bez aktu oskarżenia, czy choćby statusu "podejrzany"
    > obrońca przecież mi się nie należy, tak?

    Tak.

    > W postępowaniu ma występować mój obrońca. Ma do tego prawo, tak?

    Tylko wtedy, kiedy jesteś podejrzany.

    > Jeśli nie ma oskarżonego, ani podejrzanego o popełnienie przestępstwa,
    > to na jakiej podstawie prawnej przesłuchuje się małoletniego
    > w sprawie o przestępstwo?

    Bo nigdzie nie jest napisane, że małoletniego przesłuchuje się wówczas, gdy w
    sprawie wystepuje podejrzany.

    > Czyli jeśli jako świadek nie dostanę obrońcy, to małoletniego
    > nie wolno przesłuchiwać bez mojego obrońcy, do którego mam prawo
    > przy przesłuchaniu małoletniego, tak?

    Nie. To oznacza, że jak już będziesz podejrzany i będziesz miał obrońcę, to
    może on wnosić o jego ponowne przesłuchanie. Tak mówi art. 185a par. 1 kpk, i
    nic ponadto.

    > Nie otrzymałem aktu oskarżenia, ani zawiadomienia o podejrzeniu
    > o popełnienie przestępstwa - więc nie było podstaw do przesłuchania,
    > w sprawie o popełnienie przestępstwa, tak?

    Nie.
    Małoletniego - jak zresztą każdego innego swiadka - przesłuchuje się, gdy
    zaistnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa. Jesli na przesłuchaniu
    potwierdzi on, że rzeczywiście doszło do popełnienia przestepstwa, a inne
    dowody to potwierdzają, to wydaje się postanowienie o przedstawieniu zarzutów,
    zgodnie z art. 313 kpk, jesli nie - umarza postępowanie zgodnie z art. 17 par.
    1 kpk i art. 322 kpk.
    A jesli już dostałeś zarzut po pierwszym przesłuchaniu małolata, przy którym
    oczywiście twój obrońca nie mógł być obecny (bo nie było w sprawie
    podejrzanego i w konsekwencji obrońcy), to może on wnosić o jego ponowne
    przesłuchanie. I o tym mówi ostatnia część art. 185a par. 1 kpk.
    Naruszeniem twego prawa do obrony byłaby sytuacja, gdybys uzyskał status
    podejrzanego przed przesłuchaniem maloletniego, i nie został o nim zawiadomiony.