    From: "Andrzej i B." <a...@t...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa z developerem - ostateczny koszt budowy
    Date: Sun, 19 Jan 2003 12:14:44 +0100

    > Bez jaj. Kupujesz mieszkanie np. 50m kw. i musisz znać jego ostateczną
    cenę.
    > Ten obmiar powykonawczy to pretekst do dowolnego podwyższania jego ceny w
    > przyszłości, chyba że jest zastrzeżenie że cena może zmienić się tylko ze
    > względu na obmiar, a nie z jakiegokolwiek innego powodu.. Jaki w ogóle
    > koszt budowy w pkt 1? Co cię obchodzi za ile dev zbuduje mieszkanie ? Ty
    > masz wiedzieć za ile je kupisz i kropa.
    > Z daleka od takich dev
    >
    > Pozdro

    Obchodzi, obchodzi a jak rozliczyć ostatecznie koszt budowy przed
    wybudowaniem ?!
    Zasada jest taka że ostateczny koszt budowy jest znany po pełnym i
    ostatecznym rozliczeniu inwestycji, a w inwestycje wchodzą nie tylko kafelki
    w mieszkaniu ale i chodniki, trawniki, place zabaw i inne obiekty związane z
    tą nieruchomością. Właściciel ma przecież udziały w częściach wspólnych
    które często są oddawane w dalszej kolejności, a przecież kosztem jest nawet
    uporządkowanie terenu budowy z zasianiem trawy a bywa to robione długo po
    zasiedleniu.
    Jest to normalna czynność i nie ma co się oburzać z powodu nieznajomości
    prawa.
    To, że tak może być jak kupujemy nowe mieszkanie to nic ale trzeba bardziej
    uważać jak się kupuje mieszkanie z drugiej ręki na rynku wtórnym i nie było
    jeszcze ostatecznego rozliczenia inwestycji (nawet kilka lat po
    zamieszkaniu) bo napewno przyjdzie nam a nie sprzedającemu dopłacić a nieraz
    są to kolosalne kwoty. Często praktyką spółdzielni, deweloperów jest
    zachęcanie niską ceną 1m2 a później odbicie sobie tego w ostatecznym
    rozliczeniu gdzie cena wzrasta nawet o 10-30%. Bezprawne mogło by być
    ponowne ostateczne rozliczenie a słyszałem o tym iż właściciel otrzymał
    pierwsze i je zapłacił a po jakimś czasie drugie ostateczne co raczej jest
    niezgodne z prawem po ostateczne to ostateczne. Oczywiście jest mozliwość
    zapoznania się z bilansem i wszystkimi kosztami i fakturami zwiazanymi z
    rozliczeniem inwestycji i sposobem naliczenia jej nam i tylko tu mozna by
    coś zakwestionować. Pisałem bardziej o ostatecznych kosztach budowy bo tak w
    nagłówku a w umowie było " Do określenia ostatecznego kosztu budowy lokalu
    uwzględniona będzie
    inwentaryzacja powykonawcza lokalu." Ale jak jest to wydzielona własność
    lokalowa to inwentaryzacja lokalu bedzie odnosić się do wszystkiego co
    pisałem bo do lokalu przynależą pomieszczenia pomocnicze i udziały w
    częściach wspólnych.
    Developer napewno nie wykreśli takiego punktu z umowy bo zabezpiecza to jego
    interesy ale może biegli prawnicy coś jeszcze podpowiedzą.
    Pozdrowienia Andrzej