    From: "Robert Walczak" <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Date: Sat, 16 Nov 2002 23:10:00 +0000 (UTC)

    Wg mnie umowa przedwstępna jest umową sui generis. Oto moje argumenty, jestem
    ciekaw jak się do nich odniesiecie:

    1. Argument systemowy: gdyby ustawodawca uznał umowę przedwstępną za formę
    zawierania umowy, umieściłby przepisy jej dotyczące w części ogólnej kc,
    Tytuł IV, Dział II - "Zawarcie umowy". Mówi się tam o zawarciu umowy poprzez
    kolejno - ofertę i jej przyjęcie, przetarg oraz rokowania. Innych sposobów na
    zawarcie oferty kc w części ogólnej nie przewiduje.

    2. Argument z art. 390 - w par. 1 mówi się o "stronie zobowiązanej do
    zawarcia umowy". Źródłem tego zobowiązania jest właśnie umowa przedwstępna,
    która jest umową zobowiązującą - bo zobowiązuje do zawarcia umowy
    definitywnej.

    Komentarz do KC mówi wyraźnie: "Umowa przedwstępna, sama będąc umową
    zobowiązaniową, stanowi drogę do..." itd. Dla mnie wyrocznią są komentarze
    Wydawnictwa Prawniczego, tam przedstawione argumenty wydają mi się
    najbardziej przekonywujące i słuszne.