    From: "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Date: Sat, 16 Nov 2002 21:21:07 +0000 (UTC)

    "Pawel Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> wrote in
    news:ar6c37$fjo$1@news.gazeta.pl:

    > Witam!

    > Ja tu bylbym nadzwyczaj ostrozny. Pamietaj, ze czasami to co dla
    > jednego jest malo wazne dla drugiego moze miec kolosalne znaczenie.
    > Szczególnie moze to sie uwidocznic w umowach handlowych. Czasami maly
    > szczegól jak np. rodzaj transportu, którym zostanie dostarczony
    > kupiony towar moze dla obu stron miec rózną wage. Jezeli by przyjąc
    > bardziej liberalną koncepcje oferty to mozna w ten sposób doprowadzic
    > do zmuszania jednej strony do zawarcia umowy o treści jej nie
    > odpowiadającej. Myśle, ze jest ten problem wart glebszego
> [...]
    Zdecydowanie masz racje,oczywiscie ze istnieje problem co to takiego sa "istotne
    skladniki oferty" albo tez "nieistotne".Te sprawe pozostawiono do rozstrzygania
    sadom krajowym ktore orzekaja na podstawie wymienionej przeze mnie
    Konwencji.Identycznie sprawa wyglada np w USA gdzie Jednolity Kodeks Handlowy
    (UCC) odszedl od zasady lustrzanego odbicia.A wiec mozna spotkac tzw teorie
    pierwszego strzalu (niezla nazwa) gdzie jesli oferent nie odpowie na modyfikacje
    to wtedy uzupelniaja jego oferte,dalej mozna spotkac tzw bitwe kontraktow (battle
    of contracts) gdzie sady musza wyznaczyc np tzw rozsadna cene.Polecam ci
    szczegolnie w tym zakresie ksiazke W.Kocota "Zawieranie umow sprzedazy wedlug
    Konwencji Wiedenskiej" CH.Beck Warszawa 1998 gdzie autor omawia wylacznie jak
    oferta jest uregulowana w Konwencji a przy okazji pisze wlasnie jak wygladaja
    rozwiazania w systemach krajowych zarowno panstw Europy kontynentalnej oraz w USA
    i Wlk.Brytanii,ponadto dotyka takich spraw jak negocjacje,listy intencyjne.W
    kazdym razie polecam bo mozna sobie wyrobic porownawczy poglad jak to wyglada w
    Polsce a jak na swiecie.

    W Tesco mozna jesc bulki, ochrona mi pozwala -
    W Mediamarkcie nie zgadzaja sie zebym jadl paczki-
    (c) Expierd Psycho Ltd -