  • Data: 2021-10-06 19:59:05
    Temat: Re: Ucieczka strazniczki
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 06.10.2021 o 15:46, J.F. pisze:
    > Chyba raczej ukrywal i deklarowal wielka chec walki z Hitlerem. Tylko
    > nasz rzad go chyba dobrze rozszyfrowal.

    Nie chce mi się po źródłach szukać, ale z tego co pamiętam, to już w
    latach 20-tych na oficjalnych zebraniach jawnie mówił, ze nie wydało się
    z Polską wygrać i jedyny sposób, to uwikłać ją w konflikt z innym
    państwem (Niemcami) i wówczas zaatakować. Wojsko Polskie było
    przygotowane na wojnę na wschodzie. Utrzymywaliśmy kawalerię do działań
    manewrowych na olbrzymich bezdrożach. Na morzu mieliśmy stawiacz min i
    duże niszczyciele (na pograniczu z krążownikami) do zablokowania
    rosyjskiej floty w Zatoce Fińskiej.

    Ta armia nie była w ogóle ukierunkowana na walkę z Niemcami. Do walki z
    Niemcami marynarka wojenna nie miała sensu. Wiedzieliśmy o tym
    realizując akcję "Worek". Szkoda, że nie przewidziano od razu ucieczki
    okrętów podwodnych do Angliina wypadek klęski na Pomorzu, bo mogliśmy
    mieć je wszystkie w Wielkiej Brytanii. Pozostawienie ORP Wicher bez
    osłony lotniczej też sensu głebszego nie miało.

    > Zalezy kiedy.

    Wydaje mi się, że cały czas. W 1939 roku Hitler ani Stalin samodzielnie
    zaatakować się nie odważyli. Nawet w 1945 roku Stalin nie wpadł na
    pomysł włączenia Polski do ZSRR zdając sobie sprawę z tego, że Polacy
    tego nie zaakceptuję.

    > A z drugiej strony ... roznie teraz pisza o R-M, ale 23 sierpnia, to
    > dla obu stron bylo chyba jasne, ze w tydzien sie ataku nie
    > zorganizuje. Wiec Hitlerowi wystarczyla deklaracja dobrej woli
    > Stalina.

    Pakt międzynarodowy, to też nie jest coś, co się w jedno popołudnie przy
    kawie układa. Niemcy do wojny z Polską się kilka lat przygotowywali.
    Wyłapali nas w "dołku". Rok później mogło się to już różnie skończyć, bo
    Niemcy by mieli nadal ten sam sprzęt, a myśmy zaczynali się przezbrajać.

    > Niewiele i wiele jednoczesnie. Wiekszosc Europy jednak podbili ...
    > ale na ZSRR byli daleko nieprzygotowani strategicznie. Na USA wcale
    > ... ale na ile USA bylaby w stanie zagrozic Niemcow w podbitej
    > Europie?

    Zacznijmy od tego, na ile USA byłoby zainteresowane walką z Niemcami,
    gdyby padła Wielka Brytania. Oni mieli swój problem na Pacyfiku. Gdyby
    Wielka Brytania padłam to nie byłoby większego sensu budowy Wału
    Atlantyckiego, a ten pochłoną masę sił i środków. Bo raczej desant z
    USA, czy Islandii na skalę tego przez Kanał La Manche nie wchodził w
    rachubę.>
    > Choc znow sie pojawiaja ciekawe glosy, ze to niemieccy generalowie
    > sp* - mieli zdobyc rope w Baku, a nie oblegac Moskwe i Stalingrad.

    Skłaniam się do poglądu, że Hitler poszedł na Stalina wyprzedzając atak
    Stalina. Nie bardzo w ogóle miał pomysł na to, co tam zdobyć. Przecież
    na dojście do Pacyfiku chyba nie liczyli. Rosjanie zastosowali stosowaną
    od stuleci taktykę cofania się aż do czasu, jak napastnik straci impet.

    --
    Robert Tomasik