  • Data: 2022-02-02 08:38:19
    Temat: Re: Testy na covid w pracy [O "wyższości" szczepień na kowid nad szczepieniami na grypę]
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.02.2022 o 08:28, A. Filip napisał:

    > Ja od dłuższego czasu traktowałem jako wskaźnik kluczowy liczbę zgonów
    > (a rozszerzająco liczbę hospitalizacji zasadniczo na OJOMach).
    > Liczbę wyników dodatnich testów traktowałem jako wskaźnik wyprzedzający
    > pozwalający prognozować z wyprzedzeniem o tydzień lub dwa zmiany
    > wskaźnika kluczowego

    Bo na statystykę nawet wadliwe testy się nadają, bo znając statystyczny
    błąd, przy wielkości populacji testowanej coś można wysnuć - jeśli
    chodzi o trendy, natomiast do celów diagnostycznych się nie nadaje. Zbyt
    wiele rzeczy zakłócających, począwszy od warunków zbierania wymazów,
    ponieważ nie są to warunki sterylne, to w próbce od jednej osoby może
    znaleźć się wirus przyniesiony przez inną osobę, aż po fakt, że
    diagnozuje wykrywając fragment patogenu, który nie musi być aktywny.

    Nawet brak sterylności - większe p-stwo, że patogen zanieczyści jest
    wtedy, gdy więcej osób jest rzeczywiście chorych.

    --
    http://zrzeda.pl