  • Data: 2004-02-21 21:24:59
    Temat: Re: Testament - ale tylko dla mieszkania?
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@n...e-wro.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jan Zkijan" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:c17v7f$4ke$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    >
    > mieszkanie spoldzielcze, wlasnie wykupione.
    > Siostra wykupuje placi powiedzmy 20 tys.
    > Mama chce nam to zostawic po swojej smierci,
    > ale uklad ma byc taki, ze siostra bedzie miala
    > udzial wiekszy niz ja powiedzmy 60:40 ale
    > umowa ma dotyczyc tylko tego konkretnego
    > mieszkania.
    >
    > W 2 biurach notarialnym telefonicznie dowiedzialem
    > sie ze jesli mama spisuje testament to taki zapis
    > o nierownym podziale ma zastosowanie do wszystkiego
    > co zostawi a nie tylko do tego mieszkania bo jest
    > to zapis testamentowy i inaczej sie nie da. Nie da
> [...]

    Hej!

    Oczywiscie, ze jest rozwiazanie. Kiedys sie to nazywalo
    LEGAT a teraz po prostu ZAPIS TESTAMENTOWY. Zalecam
    o lekture art. 968 i nastepnych Kodeksu Cywilnego.

    W duzym skrocie: powolanie do spadku dotyczy calego
    majatku zmarlego, mozna oczywiscie podzielic ty 2/5 twoja
    siostra 3/5 ale rzeczywiscie tak jak ci poradzono u notariusza
    dotyczy to wszystkiego, nie tylko mieszkania.
    Zapis z kolei umozliwia rozporzadzenia konkretna rzecza
    (w tym wypadku mieszkaniem badz jego czescia np. 3/5 mieszkania).
    Spadkodawca zobowiazuje
    w testamencie spadkobierce ustawowego badz testamentowego
    do wykonania zapisu (czyli w tym przypadku przeniesienia
    na ciebie badz twoja siostra tych 3/5) i juz... potem tylko
    trzeba isc do notariusza by to "sformalizowac". ok nie bede
    sie wdawal w szczegoly ale na pewno jest to mozliwe chociaz
    pewnie nie praktykowane zbyt czesto i notariusz na poczatku
    pewnie nie bedzie wiedzial "jak to sie je".

    pozdrawiam serdecznie,
    konrad