    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 26 May 2012 22:47:33 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: TUI - odwołana wycieczka, co robic?

    On Sat, 26 May 2012, Nixe wrote:

    > A niby dlaczego nie?

    Cóż, nie dosc dokładnie ujałem, to obrywam :]
    "istotna przyczyna do powstania której nie przyczyniła się strona".
    Bo jest zależne od woli strony, która owa strona mogła "przy zachowaniu
    starannosci" wynegocjować w umowie.
    Jesli biuro będzie się upierało, że to były osobne umowy, i widzi
    powód do zerwania jednej umowy, ale nie drugiej, to IMO zwyczajnie
    maja rację.

    Z góry zastrzegę, że zgadzam się z argumentem, że musza jakos obronić
    powód odmowy uczestnikom z Katowic; ale jako "im", a nie komu innemu, komu
    nie odmawiaja.

    > Równie dobrze w miejsce jednego z przyjaciół można
    > wsadzić męża Gosi

    Można.
    I nie widzę różnicy - jesli to jest ważne, żeby lecieć razem,
    to wymóg "wszyscy albo nikt" trzeba wpisać do umowy.

    > Dokładnie taka sama sytuacja.

    Oczywiscie.
    Spodziewasz się, że będę traktował ja inaczej?
    Nie widzę podstaw... zakup "dwa miejsca razem" i zakup
    "jedno miejsce i jeszcze jedno miejsce" to dwie niejednakowe
    umowy.

    > Planowali wspólny wyjazd

    Może wyrazniej opiszę problem: ale *nie zapłacili* za wspólny wyjazd
    (ewentualnie "zobowiazali się do zapłacenia").

    Zapłacili za pięć osobnych wyjazdów (albo być może za dwa, skoro
    szczegółów nie znamy, być może umowy dla ekip z Katowic i Poznania
    jednak zasadę "wszyscy albo nikt" zawierały).

    > - uniemożliwiono im to, choć pierwotnie nic nie stało na przeszkodzie.

    Problemem nie jest nawet uniemożliwienie, ale domaganie się przez
    organizatora wykorzystanie wyjazdu przez tych, którym nie odmówiono.

    Nie widzę możliwosci obrony przed zarzutami przewoznika.
    Do wyboru:
    - odmówilismy zawarcia takiej umowy, bo nie ma w ofercie, własnie
    dlatego że nie przyjmujemy odpowiedzialnosci za wycieczki zespołowe
    - uczestnik nie wykupił wycieczki zespołowej, takie wspólne potraktowanie
    to dla nas koszty oraz "nieuzyskany zarobek", nie możemy godzić się
    na ponoszenie kosztów czyjegos widzimisię nie uzgodnionego z nami
    (i nic to, że "na gębę" była mowa, na papierze nie ma dowodu)

    pzdr, Gotfryd