  • Data: 2006-11-12 16:09:08
    Temat: Re: Styl życia, a szkoła
    Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 12 Nov 2006 16:42:08 +0100, Jasko Bartnik w wiadomości
    <news:op.tiwtwi09a2iefb@sempron> napisał(a):

    > Art. 47.
    > Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i
    > dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu _osobistym_.

    Z ograniczeniami zawartymi w ustawach.
    Skoro dziecko z mocy ustawy ma opiekuna wychowawcę (tu: nauczyciela), jasne
    jest, że nie o wszystkich aspektach swojego życia osobistego wolno mu
    będzie decydować. Po uzasadnienie odsyłam do nauk pedagogicznych.

    > Art. 48.
    > 1. _Rodzice_ mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi
    > przekonaniami.

    W systemie prawa szkolnego to prawo rodziców realizuje się poprzez prawo
    wyboru szkoły, której program wychowawczy rodzicom odpowiada (łącznie z
    prawem założenia własnej szkoły czy też możliwością nauczania domowego)
    oraz przez możliwość wywierania wpływu na pracę wybranej przez siebie
    placówki (w granicach prawem dozwolonych).

    > Czy mozna zatem nauczycielowi decydowac o czyims zyciu osobistym

    W przypadkach uzasadnionych podstawowymi zadaniami szkoły.

    > i odbierac rodzicom prawo do wychowywania dziecka zgodnie z ich przekonaniami?

    Nikt rodzicom niczego nie odbiera. Władztwo nauczyciela uzupełnia władztwo
    rodziców - przy zachowaniu prawem określonej autonomii decyzyjnej
    nauczyciela.

    --
    Sz.