  • Data: 2006-07-01 11:59:55
    Temat: Re: Studia i pierwsza praca
    Od: "asia" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Robert Matuszewski" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:3396.00000045.44a65165@newsgate.onet.pl...

    > 19 czerwca rozpoczalem prace na umowe o prace, na razie okres probny.
    > Ubezpieczenia spoleczne, jakies skladki zdrowotne i podatki zaberaja
    > normalnemu czlowiekowi, zarabiajacemu jak pewnie wiekszosc z nas, w
    > przyblizeniu 1/3 pensji brutto. Czy mi, jako osobie ubezpieczonej (o ile
    > rzeczywiscie wciaz jestem ubezpieczony przez uczelnie), nie powinno sie
    > odcinac troszke mniej, chociazby za ubezpieczenie zdrowotne?

    Jestem w identycznej sytuacji. Właśnie dostałam pierwszy przelew ;-) Co do
    ubezpieczenia zdrowotnego ma zastosowanie art. 34 ust.1 ustawy o powszechnym
    ubepieczeniu zdrowotnym w NFZ - obowiązek opłacania składki zostaje
    przerzucony na pracodawcę i ulg dla studentów nie ma.

    > I drugie pytanie, niedlugo losowanie OFE. Chcialbym sie zapisac do
    jakiegos
    > OFE a nie byc wylosowanym ale w tym tygodniu nie dam rady. Czy
    rozpoczynajac
    > prace 19.06, ale bedac wtedy jeszcze na pewno studentem, zalapie sie do
    > najblizszego losowania OFE, czy dopiero ew. wylosuja mnie w styczniu 2007
    > ile sie nigdzie nie zapisze? Czy w ogole bycie studentem ma tu jakies
    > znaczenie?

    Jeżli rozpocząłeś pracę 19 czerwca, wylosowany zostaniesz dopiero w
    styczniu. Taką informację uzyskałam w dwóch FE, chociaż będę to jeszcze
    sprawdzać. Fakt bycia studentem nie ma tu znaczenia. Wyjątkiem jest
    sytuacja, gdy student, który nie ukończył 26. roku życia, zatrudniony jest
    na umowę zlecenie, agencyjną lub inną umowę o świadczenie usług. Nie musi
    wtedy wybierać funduszu.

    > A tak w ogole gdzies trzeba zglosic fakt zatrudnienia? W ZUSie? W US?

    To obowiązek pracodawcy wysłać papiery gdzie trzeba.

    A tu możesz obliczyć wielkość swojej płacy netto. Trochę zabierają, trzeba
    by emigrować do raju podatkowego... ;-)
    http://www.bankier.pl/fo/podatki/narzedzia/kalkulato
    r_placowy/

    Pzdr.,