    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Służebność
    Date: Tue, 2 Nov 2004 20:48:40 +0100
    Sender: g...@o...pl@ahr98.internetdsl.tpnet.pl

    Renata Gołębiowska wyskrobał(a):
    > http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,2370444.htm
    > "Coraz bardziej poszatkowana bramami i murami Warszawa staje się mniej
    > przyjazna dla mieszkańców. - Najpierw ogrodzą się nowe osiedla, potem
    > stare, w końcu zostaną wam tylko drogi przelotowe dla samochodów
    > otoczone drutami - kreśli czarną wizję."
    >
    > Po przeczytaniu artykułu i komentarzy pod nasunęło mi się takie pytanie:
    > Czy można domagać się ustanowienia służebności gruntowej, gdy
    > ogrodzenie osiedla wydłużyło okolicznym mieszkańcom drogę np. na
    > przystanek, do kościoła, sklepu, parku o np. 3, 5, 10, 15 minut?

    Można, choć wiele zależy od konkretnego przypadku. Rozpatrujemy tu
    oczywiście służebność drogi koniecznej z art. 145 KC. To czy nieruchomość ma
    odpowiedni dostęp do drogi publicznej czy nie zależy od indywidualnej
    sytuacji. Jeżeli ten dostęp jest wyraźnie utrudniony, to można liczyć na
    ustanowienie służebności. Jeżeli dostęp odpowiedni jest zapewniony, a budowa
    ogrodzenia wydłuża jedynie drogę do np. sklepu (pozostawiając odległość do
    drogi publicznej bez zmian) to roszczenie nie ma uzasadnienia.

    --
    Bartek Gliniecki