  • Data: 2009-05-30 16:54:27
    Temat: Re: Słowne dziwolągi w języku prawnym.
    Od: e...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    On 30 Maj, 16:40, "Eneuel Leszek Ciszewski"
    > e...@g...com 5...@v...goog
    legroups.com

    > : Ale w jakim celu utrzymywac w ustawie slowo, ktorego poza nia
    > : praktycznie nikt nie uzywa i jest w powszechnym uzyciu jego inny
    > : rownie jednoznaczny odpowiednik?
    >
    > A po co mamy:
    >
    >  -- 'jeśli' i 'jeżeli'
    >  -- 'by', 'aby', 'żeby', 'ażeby'
    >  -- 'bo', 'ponieważ', 'gdyż', 'dlatego że', 'jako że', 'albowiem'...
    >  -- 'a' w znaczeniu spójnika 'i'
    >  -- 'opodal' i 'nie opodal'...
    >  -- 'walczyć z czymś' i 'walczyć przeciw czemuś'

    Ale tych uzywamy dla wzbogacenia jezyka, a dokonywa praktycznie nie
    uzywamy w ogole i nie widze jakby dokonywa w porownaniu z dokonuje
    mialo w korzystny sposob wplynac na jezyk. Twoja analogia nie jest
    wiec zbyt dobra

    > Po co nam różne litery do opisania tych samych dźwięków:
    >
    >  -- 'ch' i 'h'
    >  -- 'ó' i 'u'
    >  -- 'rz' i 'ż'...

    No wlasnie, po co? Niemcy ustawa wymusili, zeby uzywac zamiast
    gotyckiego s pisane jako litera beta podwojne ss. Pomimo ze z
    ortografia zadnych problemow nie mam, to uwazam, ze u nas tez by sie
    przydalo chociaz czesciowe ujednolicenie tego chaosu i masy wyjatkow
    od regul. Problemem taka zmiana bylaby tylko dla nas, nastepne
    pokolenie juz bo to uznalo za normalnosc. W okresie przejsciowym
    zarowno pisanie po staremu jak i po nowemu mogloby byc uwazane za
    prawidlowe.
    Brak nam odwaznych ludzi w Sejmie i Ministerstwie Edukacji skoro nikt
    sie tego nie podejmuje. ;) A moze tylko brak im wyobrazni? :(

    > Trochę historii, trochę praktyczności, trochę zadziorności...

    Tradycja po prostu. Ale do licha z taka tradycja.