  • Data: 2007-04-28 21:01:37
    Temat: Re: Skradziona licencja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 28 Apr 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > To jest wersja International, licencja obejmuje wszystkie kraje
    > świata. To, że akurat z polskim prawem to się nie zgadza (a moim
    > zdaniem jak najbardziej się zgadza, ale to inna sprawa), o niczym
    > nie stanowi, a w szczególności nie stanowi o niepoprawności samej
    > licencji.

    "Niepoprawność" jest IMVHO niezbyt ścisłym (tu) pojęciem, powiedzmy:
    "licencji zawierającej nieważne zapisy".

    > Ja na przykład. Jeśli nie z polskim, to co najmniej z amerykańskim :)

    Ale zgodność z amerykańskim prawem dotyczy używania ich w hAmeryce!
    Ba, nie można wykluczyć że władze USA mogą mieć jakieś pretensje do
    kogoś kto "gdzieś w świecie" robi to inaczej niż one by chciały.
    Zastrzegam że IMHO nie ma mowy o takim przypadku, wymieniam tak
    dla porządku :)
    Ale tak czy siak, to nie znaczy że *amerykańskie* przepisy obowiazują
    *w Polsce*. Nazywa się toto "suwerenność" (państwa) i może być
    ograniczone tylko umową międzynarodową.

    [...]
    > Całkiem możliwe, tylko że ja tej licencji nie nabyłem w Polsce, więc
    > pod polskie prawo ona nie podlega.

    Jak NIE?
    Wg Twojej tezy, miałbyś prawo przywieźć np. z USA broń a z Holandi
    (lekkie) narkotyki, bo przecież "nie nabyłeś w Polsce więc pod
    polskie prawo nie podlega" :>
    Na pewno podtrzymasz swoją tezę? :)
    A konkretnie, to rzeczona ustawa zawiera pewne zapisy *wprost*
    regulujące obowiązki prawne dotyczące PA praw i utworów nabytych
    poza granicami .pl:
    http://www.vagla.pl/autorskie.htm
    +++
    Art. 5.
    Przepisy ustawy stosuje się do utworów:
    [...] lub
    11) których twórca jest obywatelem państwa członkowskiego Unii
    Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia
    o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze
    Gospodarczym, lub
    [...]
    4) które sš chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie,
    w jakim ich ochrona wynika z tych umów.
    ---

    Wychodzi, że jeśli istnieją "inne przypadki" (nabycia poza granicami)
    to utwory takie nie są chronione (w .pl) *wcale*!

    > To, co Pan powyżej napisał na temat dekompilowania programu, to moim
    > zdaniem nieprawda. Inżynieria odwrotna jest niezgodna z prawem.

    Zgoda.

    Ale zdaje się wystarczą dwa warunki:
    - potrzebne informacje nie są "łatwo dostępne"
    - można wskazać istnienie "potrzeby dostosowania programu"
    ...żeby już stała się z owym prawem zgodna.
    Pasuje? - no to wszystkie "haki" np. Micforosftu, który stosował
    nieudokumentowane wywołania z programów Office do systemu, były
    bardzo dobrą "podkładką" dla chętnych.
    I tak zupełnie bezpodstawnie podejrzewam, że całkiem sporo programów
    które nie podpadają pod "jawny kod" spełnia powyższe warunki.

    pzdr, Gotfryd