    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Samowola budowlana
    Date: Sun, 29 Dec 2013 19:32:29 +0100

    Użytkownik "Marek" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:l9njfb$1s6$1@news.task.gda.pl.
    > Nie bardzo wiem jaką podjąć reakcję. Jestem stroną w sprawie sąsiedniej
    > działki. Działka ta ma status mieszkaniowej i usługowej, a pewna firma po
    > nowym roku ma rozpocząć budować na tej działce market jednej z sieci
    > spożywczych (czyli traktuje te działkę jako handlowo usługową). Pomimo,
    > że sprawa jest nierozstrzygnięta, ponieważ w powiecie nie otrzymali
    > pozwolenia na budowę, w drugim etapie dostali pozwolenie na budowę
    > marketu. Z kolei będąc stroną, odwołałem się do województwa od pozwolenia
    > na budowę. Jednak zanosi się na to, że nie zważając na toczącą się
> [...]

    Nie do końca rozumiem, co chciałeś napisać, bo nie ma czegoś takiego, że w
    jednej i tej samej prawie dwa różne urzędu bedą prowadzić postępowanie.
    Albo goście mają zezwolenie na budowę, albo nie. Co do zasady jako strona
    postępowania w sparwie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę możesz wnieść
    sprzeciw. Argumentacja, że miejscowy plan zagospodarowania terenu
    przewiduje inne przeznaczenie dla tej nieruchomości jest niezły, tylko
    trzebaby było dokładnie sie z nim zapoznać, bo nie wiadomo do końca co się
    kryje pod zapisem "działka usługowa", a powinno to być gdzieś tam
    zdefiniowane. Jak facet wybuduje budynek i bedzie świadczył usługę jego
    najmu, to co do zasady też jakaś tam usługa.

    Natomiast co do zasady, jeśli bez prawomocnego pozwolenia na budowę
    rozpoczną roboty budowlane, to z grubsza rzecz ujmując masz w praktyce dwa
    rozwiazania:
    1) Powiadomić Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego - ten początkowo
    wszcznie postępowanie administracyjne, a po potwierdzeniu tego faktu
    POWINIEN złożyć zawiadomienie o przestępstwie.
    2) Powiadomić organa ścigania (Prokuratura, Policja) o podejrzeniu
    popełnienia przestępstwa.

    Pierwszy sposób jest lepszy, jeśli nie masz do końca pewności, ale
    powoduje, że nie masz żadnego wpływu na ewentualne postępowanie karne.
    Drugi sposób ma dwie zalety. Po pierwsze organa ścigania po zawiadomieniu
    mają 30 dni na tzw. czynności sparwdzające, więc wezwą PINB, by w tym
    terminie ustalił, czy roboty są prowadzone bez ważnego pozwolenia.
    Normalnie PINB z uwagi na natłok spraw może się kilka miesięcy z tym kopać.
    Po drugie będziesz utrzymywał pisemne informacje o 'losie" sparwy jako
    zawiadamiający. Jeśli wykażesz, że w sparwie czujesz sie pokrzywdzony (w a
    Twoim wypadku dałoby się pewnie to wykazać, bo jakiś tam interes prawny w
    tym, by bezprawnie za płotem Ci centrum handlowego nie postawiono), to
    nawet będziesz mógł zażalić sie na ewentualne umorzenie - choć tu już różne
    miejscowe interpretacje słyszałem.