eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRe: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.tb3-253.telbes
    kid.pl!not-for-mail
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego.
    Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
    Date: Fri, 9 Aug 2024 15:05:38 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <v95473$31m$14@news.chmurka.net>
    References: <a...@w...eu> <j8FrO.58992$XOje.33798@fx13.ams1>
    <v8naru$6f6$1@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <v8qhtu$rf2$1@news.chmurka.net> <v8qjcv$mi0$2@news.chmurka.net>
    <dUcsO.90559$XVc9.35226@fx15.ams1> <v8sj51$aem$2@news.chmurka.net>
    <v2msO.68055$TJ_f.12875@fx12.ams1> <v901ji$d8h$1@news.chmurka.net>
    <MRSsO.164788$XVc9.101759@fx15.ams1> <v91lu8$d8g$3@news.chmurka.net>
    <v92nbr$85p$1@news.chmurka.net> <a...@w...eu>
    <v92pkg$85o$3@news.chmurka.net> <v92upr$eje$2@news.chmurka.net>
    <v930dk$85p$8@news.chmurka.net> <v932js$eje$10@news.chmurka.net>
    <v933dh$k0q$1@news.chmurka.net> <v935p9$eje$17@news.chmurka.net>
    <v938ft$k0r$8@news.chmurka.net> <v93a5l$eje$26@news.chmurka.net>
    <v93aje$k0r$16@news.chmurka.net> <v93c05$eje$32@news.chmurka.net>
    <v93ckh$k0r$22@news.chmurka.net> <A9dtO.147809$_X0e.110658@fx14.ams1>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Fri, 9 Aug 2024 13:05:39 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="RTomasik";
    posting-host="tb3-253.telbeskid.pl:185.192.243.253";
    logging-data="3126"; mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:sGHZx9Ktmhq9WZkNnk+e4VWWTu0=
    sha256:U0Z3ukwo3h5eu35agstvr8xiYMHvK/f+z8FXTozdosE=
    sha1:DXCy+2GXEVgTu0IvVRMDWVlTD+o=
    sha256:o88GJJ0A4O3o3IZ3CllBvIdHUKbpZRHd6Bf7HDuXfpw=
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <A9dtO.147809$_X0e.110658@fx14.ams1>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:855662
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 09.08.2024 o 02:12, Marcin Debowski pisze:
    >> E tam. Małżeństwo da się unieważnić a chrztu się niby nie da:P Nawet
    >> wyroki się zacierają, a tu się po prostu nie da i już:P
    > Wyroki się zacierają, ale już nie fakt popełnienia przestępstwa. No jest
    > w tym jakaś logika. Nie znam się na tym za bardzo, ale pewnie taki
    > ksiądz może Cię ochrzcić w imieniu Jezusa, bo tak Jezus poinstruował,
    > ale zdaje się, niepoinstruował w odwrotną stronę.
    >
    > Per analogia z małżeństwem, to pewnie musiałbyś znaleźć powody
    > skutkujące nieważnością sakramentu.
    >
    > Za wiki:
    > "Deklaracja Światowej Rady Kościołów z 1982 roku wymienia następujące
    > istotne elementy chrztu: wysłuchanie nauk Pisma Świętego dotyczących
    > jego znaczenia, przyzywanie Ducha Świętego, wyrzeczenie się zła,
    > wyznanie wiary w Trójcę Świętą, wykorzystanie wody. Osoba ochrzczona ma
    > również wyrazić przekonanie, że chrzest da jej nową tożsamość syna lub
    > córki Bożej oraz że jako członek Kościoła jest powołana, aby głosić
    > Ewangelię."
    > Pole do działań jakieś by było, tyle, że zwykle chrzci się dzieci.

    Dlatego sugerowałem Mu, by poszedł i przysłuchał się, co tam przy tym
    "polewaniu wodą" mówią. Zmyłka polega na tym, że rodzice chrzczą dziecko
    w jego własnym imieniu. Chrzest niemowląt w Kościele Katolickim został
    wprowadzony na szerszą skalę w pierwszych wiekach chrześcijaństwa.
    Praktyka ta zaczęła się rozwijać już w II wieku, ale stała się
    powszechna dopiero później, na przestrzeni III i IV wieku. W początkach
    chrześcijaństwa chrzest udzielano głównie dorosłym, którzy świadomie
    decydowali się na przyjęcie wiary chrześcijańskiej. Jednak z biegiem
    czasu, wraz z rozwojem teologii chrześcijańskiej i rozumienia
    sakramentów, Kościół zaczął widzieć potrzebę chrztu niemowląt, aby od
    najmłodszych lat włączyć ich do wspólnoty wierzących i oczyścić z
    grzechu pierworodnego. Ostatecznie chrzest niemowląt został uznany za
    normę przez Sobór Kartagiński w 418 roku, który potwierdził, że chrzest
    powinien być udzielany także dzieciom, aby zmyć z nich grzech
    pierworodny. W ten sposób praktyka ta stała się standardem w Kościele
    Katolickim i jest kontynuowana do dnia dzisiejszego.

    Inne wyznania również mają obrzędy związane z przyjęciem nowonarodzonych
    dzieci do wspólnoty, choć różnią się one od chrztu w Kościele Katolickim.

    W Islamie istnieje kilka zwyczajów związanych z nowonarodzonymi dziećmi,
    choć nie ma formalnego sakramentu podobnego do chrztu. Ważnym rytuałem
    jest Aqiqah. Zaraz po narodzinach dziecka ojciec lub inny bliski krewny
    wypowiada w jego prawym uchu wezwanie do modlitwy (adhan), a w lewym
    uchu iqama (drugie wezwanie do modlitwy), symbolicznie wprowadzając
    dziecko do wspólnoty muzułmańskiej. W siódmym dniu po narodzinach często
    odbywa się ofiarowanie zwierzęcia (owcy lub kozy), a mięso jest
    rozdawane wśród rodziny, przyjaciół i biednych. Jest to akt wdzięczności
    wobec Boga. Imię dziecku nadawane jest również podczas ceremonii Aqiqah,
    co ma głębokie znaczenie duchowe. Zgodnie z tradycją, głowa dziecka jest
    ogolona na znak oczyszczenia, a wagę ściętych włosów przelicza się na
    wartość srebra, którą następnie oddaje się na cele charytatywne.
    Ciekawe, czy ktoś odnotowuje ów fakt w jakiś księgach.

    W Judaizmie istnieją dwa kluczowe obrzędy związane z przyjęciem
    nowonarodzonych dzieci do wspólnoty. W zależności od płci, to Brit Milah
    (obrzezanie) - Dla chłopców (ósmego dnia po urodzeniu, podczas której
    dziecko jest obrzezane. Jest to znak przymierza między Bogiem a
    Abrahamem, potwierdzający przynależność chłopca do ludu Izraela. Podczas
    tej ceremonii dziecko otrzymuje również swoje hebrajskie imię. Dla
    dziewczynek zaś Zeved Habat (nabożeństwo nadania imienia). Podczas tego
    nabożeństwa, dziewczynce nadawane jest imię, a rodzina i społeczność
    świętują jej włączenie do wspólnoty.

    W Judaizmie widzę przejawy dyskryminacji płciowej, bo czemu inaczej
    chłopcy,a inaczej dziewczynki? :-) Myślę, ze Shrek mógłby tu powalczyć :-)

    O ile się orientuję, to Żydzi mają dość dokładną ewidencję Żydów i
    obejmuje ona nawet osoby pomordowane przez Niemców, którzy nie wydawali
    aktów zgonu.

    Wracając do meritum, to akurat fakt, że działają rodzice w jego imieniu,
    a nie sam ochrzczony pewnie dałby się "przekuć" na argument o
    unieważnieniu. Tylko trzeba by było ewidencjonować te unieważnienia, a
    tu Shrek będzie protestował przeciwko ewidencjonowaniu. To może lepiej,
    y była ta ewidencja ochrzczonych, z której ne wynika, kto jest członkiem
    KK.
    --
    (~) Robert Tomasik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1