eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRuch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo › Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
  • Date: Tue, 28 Oct 2008 20:44:12 +0100
    From: castrol <j...@w...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo

    armar pisze:

    > Twierdzę, że zgodnie z przepisami PORD nie mógł jechać prosto,
    > a fakt, że miał taką ochotę by sobie olać znaki drogowe
    > na skrzyżowaniu niczego przecież nie zmienia.

    Zmienia o tyle ze poruszal sie po drodze z pierwszenstwem a skrecajacy w
    lewo mial obowiazek go przepuscic. Tak mowi PORD. Nie ma wyjatku dla
    jadacych prosto ze skretu w lewo.

    > Ponieważ nie stosował się do przepisów (co widać w dalszej części
    > wypowiedzi: "Pojazd który jechał z naprzeciwka jechał po pasie
    > który służył do skrętu w lewo") to doprowadził do kolizji.

    Pojazd skrecajacy w lewo takze nie stosowal sie do przepisow i to bylo
    glowna przyczyna kolizji. To nie na skrecajacym w lewo spoczywa
    obowiazek oceniania czy pojazd jedzie zgodnie z przepisami czy nie -
    jego obowiazkiem bylo ustapienie pierwszenstwa przejazdu wszystkim
    pojazdom jadacym prosto. Tam rowniez mogl jechac pojazd uprzywilejowany
    i ze skretu w lewo mialby prawo jechac prosto.

    > Ależ ja go nie namawiam do "bezsensownej walki w sądzie",
    > tylko zwracam uwagę na to, że pomimo iż mógł czuć się winny
    > zaistniałego zdarzenia, to nie naruszył żadnego przepisu
    > i prawidłowo wykonywał manewr skrętu w lewo.

    Gdyby prawidlowo wykonal manewr skretu w lewo i ustapil pierwszenstwa
    pojazdom jadacym prosto to nie doszloby do kolizji.

    > Dziwię się więc Policjantom, którzy przyjechali na miejsce zdarzenia
    > że przyjęli wyjaśnienia o winie MAYkela, wręczając mu mandat.

    A ja sie nie dziwie. Pytanie czy jadacy prosto otrzymal mandat za swoje
    wykroczeni.

    > Tymczasem widzę powoływanie się na art 25 PORD, który w przypadku
    > choćby tylko sygnalizowania zamiaru skrętu w lewo,
    > a już w szczególności podczas wykonywania manewru skręcania w lewo
    > (poprzez zajęcie odpowiedniego pasa ruchu na skrzyżowaniu)
    > - nie ma tu zastosowania.

    Ma zasadnicze znaczenie. Moze zacytuje:
    1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu
    z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

    Gdzie tu widzisz jakis wyjatek dla skrecajacego w lewo? Gdzie widzisz ze
    nie musi ustepowac pierwszenstwa jadacemu na wprost z pasa do skretu?

    Jacek Kustra