  • Data: 2007-10-01 18:40:36
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: Kuba <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Rysiek G. pisze:

    > To tak, ale gdzie można znaleźć regulacje prawne dot. ww.? Skoro
    > jest podana nazwa odbiorcy i jest wymagana do wypełnienia przelewu (bez
    > niej system nie puszcza przelewu), a nawet jeśli nie wymagana tylko
    > fakultatywna,
    > to może być podstawą do reklamacji. Jeśli na mój adres przyjdzie przesyłka
    > adresowana nie do mnie, to otwierając taki list, popełniam czyn zabroniony.
    > Jak to się ma do prawa bankowego, ew. jakie sfery prawa mogą jeszcze
    > regulować taką sprawę?
    >
    > Pozdr.
    > R.

    Specem w tej kwestii nie jestem, ale podzielę się uwagami :). Po
    pierwsze nie wydaje mi się aby właściwą kwestią było dochodzenie
    reklamacji od banku. Bank jest tylko wykonawcą Twojego polecenia
    przelewu. Pytanie brzmi czy bank ma obowiązek w Twoim interesie
    sprawdzić czy podałeś właściwe dane odbiorcy i numer jego konta? Jeżeli
    da się wyprowadzić taki obowiązek banku to reklamacja byłaby zasadna.
    Gdzie szukać? Pewnie najpierw w umowie a jeśli chodzi o przepisy to nie
    jestem w stanie pomóc. Inną kwestią jest czy Twój bank jest uprawniony
    do wglądu w dane personalne odbiorcy (który ma konto w innym banku) i
    skojarzenie jego numeru konta z personaliami. Bo przecież wcale nie musi
    być, na to też musi być jakiś przepis.

    Po drugie, raczej szukałbym adresata Twojego przelewu i żądał z powrotem
    kasy z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Potwierdzenie przelewu
    przecież masz.

    Mam nadzieje, że jakoś pomogłem