    From: a.i. <n...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Reklamacja/odstąpienie od umowy
    Date: Wed, 10 Oct 2007 13:20:01 +0000 (UTC)

    Dnia 10.10.2007 PlaMa <m...@w...pl> napisał/a:

    > rozumiem, że czegoś nie dotrzymali z tego? Sorry ale napisałeś długiego
    > posta tam na początku i może mnie coś ominęło.

    Dobrze rozumiesz - nie potwierdzili na piśmie.

    > W sumie nie widzę problemu. Ja bym odsyłał. Wyślij poleconym za
    > potwierdzeniem odbioru, że rezygnujesz na podstawie takiej i takiej i
    > żądasz zwrotu całości kwoty i paczką to co Ci przysłali. minus tego
    > rozwiązania to to, że ponosisz koszta przesyłki.

    I to jest właśnie problem, i to problem wielki i ciężki jak paczka,
    którą musiałbym im wysłać. Licząc ostrożnie, to przy 60 kg wagi takie DPD
    zrobi mnie na dwie stówy. Dodaj do tego 150zł, jakie wyłożyłem na
    wysyłkę w moją stronę i już jestem do tyłu prawie połowę wartości towaru.

    Nie wiem, może udałoby mi się to obejść wykazując, że tak naprawdę nigdy
    _zamówionej_ przesyłki nie otrzymałem. Skoro tak, to do gry wchodzi:
    "Art. 15. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta
    następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta
    żadnych zobowiązań."
    Przyjmując ten tok rozumowania, okaże się, że właściwego świadczenia nie
    spełnili w umówionym czasie. Mogę zatem odstąpić od umowy, ściągnąć
    pieniądze i jeszcze dochodzić roszczeń z tytułu niewykonania
    zoobowiązania (Art. 494 k.c.).
    Ale jak widzisz, to tylko interpretacja i to idąca dość daleko.

    > Dokładnie. Ja bym poszedł tym tropem. Podali państwo dokładny opis
    > towaru, co potwierdzały zdjęcia na Waszej stronie itp., dlatego żądam
    > doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową. I to standardowo
    > poleconym z potwierdzeniem odbioru, a paczką na ich koszt sprzęt. Jak ie
    > odbiorą to sąd :) Przynajmniej ja bym tak zrobił, ale prawnikiem nie
    > jestem, więc spytaj się mądrzejszych ode mnie :)

    OK, tutaj jest już trochę lepiej. Nie ulega wątpliwości, że te dwie
    stówy zwrócić muszą. Ale są też nagatywne strony postępowania w tym
    "trybie". Przede wszystkim nie powołam się na Art. 496 k.c., bo złożenie
    reklamacji nie jest odstąpieniem. Muszę zatem natychmiast wysłać im
    sprzęt, co wynika także z natury samej reklamacji.
    Oni tymczasem uznają mój wniosek za bezzasadny i, owszem, odeślą paczkę,
    ale za opłatą. 500 PLN będzie zamrożone, a ja stanę przed koniecznością
    założenia sprawy cywilnej w oddalonym o kilkaset kilometrów sądzie, która
    będzie się ciągnąć i ciągnąć. Jeśli nawet ją wygram, to pieniędzy mogę
    i tak nie odzyskać, bo nie wiadomo, jaki mają majątek i co jeszcze przez
    ten czas wywiną.

    Sorry, ale nie podoba mi się ta perspektywa. Jeśli już miałbym się
    z nimi sądzić, to na drodze postępowania adhezyjnego, wiercąc także dziurę
    w brzuchu prokuratorze/sądowi o warunkowe umorzenie/warunkowe skazanie
    w postępowaniu karnym i ustanowienie warunku w postaci naprawienia szkody.

    > Jak to czepiają się?

    Czepią się tego, że ustęp ten nakazuje im jedynie pokrycie kosztów
    wymiany i naprawy. Spróbują tak zaoszczędzić 150 PLN, jakie już wydałem
    na transport paczki od nich do mnie.
    Wcześniej pisałem, że być może mógłbym dochodzić ich zwrotu na podstawie
    Art. 471/472 k.c., ale to wszystko nie jest tak jasno i precyzyjnie
    określone, żeby taki sprzedawca jak mój uznał swoją porażkę.
    Po prostu gdy przytoczysz przepis Art. 566 k.c., kontrahentowi rura
    mięknie. Gość czuje się zmiażdżony, bo uświadamia sobie, że w sądzie nie ma
    jakichkolwiek szans.

    Toteż jedyne, co chyba mogę zrobić, by skutecznie ściągnąć kasę, to
    zapowiedzieć poinformowanie prokuratury. Ale czy mam ku temu mocne
    podstawy?