    From: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Realizacja weksla
    Date: 19 Nov 2003 16:12:41 +0100

    > 1. czy składając do sądu pozew i wypełniony weksel muszę uzasadniać skąd się
    > wzięła konkretna kwota na wekslu tzn. czy mam dołączyć potwierdzone ksera
    > faktur itp. tak jak to jest w przypadku klasycznego roszczenia składanego do
    > sądu

    Nie. Wystarczy wypełniony prawidłowo weksel.

    > 2. na jaki dzień wyliczyć ustawowe odsetki, żeby zawrzeć je w kwocie
    > weksla,skoro nie wiem kiedy egzekucja będzie skuteczna

    Odsetki należy obliczyć do dnia, który będzie na wekslu wpisany jako dzień
    jego płatności. Po tym dniu naliczane będą odsetki od całego weksla (jeśli
    oczywiście zostanie on prawidłowo przedstawiony do zapłaty)

    > 3. jedna z faktur właśnie się przedawniła, czy mogę zawrzeć jej wartość
    > kwocie weksla.

    Możesz. Jednak z posiadanych przeze mnie orzeczeń sądu wynika, że jeżeli
    dług, którego zabezpieczeniem jest weksel kaucyjny, jest przedawniony, to
    dłużnik może odmówić spełnienia tego świadczenia, nawet jeśli weksel jako taki
    nie byłby przedawniony.
    Nie dotyczy to weksli zupełnych, które były dane jako zapłata np. za fakturę.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl