    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie dotyczace watku o p2p
    Date: Tue, 12 Feb 2008 23:46:07 +0100

    swen pisze:
    > Poniewaz temat ten jest jak widac dosc popularny, pozwole sobie zadac
    > pytanie w nowym watku (tam zginie).

    Zły pomysł - pytanie powinno paść tam, bo jest związane z tamtym
    wątkiem, natomiast z prawem jako takim (temat grupy) już w ogóle.

    > Ile traca koncerny muzyczne na dzialalnosci p2p?

    A masz pomysł jak to liczyć obiektywnie?
    Koncern to sobie lubi policzyć "cena sklepowa kopii X ilość spiraconych
    egzemplarzy", co oczywiście jest bzdurą.
    Natomiast żadnej lepszej miary nie ma.

    > Czy ktos stwierdzil, ze jesli ja nie sciagne mp3-ki to KUPIE plyte?

    No jeżeli nie miałbyś innej możliwości pozyskania danego dobra to chcąc
    jednak ją posiadać musiałbyś kupić.
    Odwracając kota ogonem - czy ludzie którzy mają w swoich zbiorach
    jedynie płyty pirackie (znam takich ludzi), to gdyby piractwo było
    niemożliwe, to nie mieliby żadnej płyty i nie słuchali muzyki wcale?

    To samo tyczy się oprogramowania - czy gdyby spiracenie Windowsa było
    niemożliwe (powiedzmy że ma zabezpieczenie nie do złamania), to ludzie
    raczej:
    a) zrezygnowaliby z posiadania komputera
    b) przerzucili się na Linux-a (co nie jest takie proste)
    c) jednak odżałowali to trzystaileś zł i kupili Windowsa razem z komputerem

    Więc jakaś część prawdy w tym stwierdzeniu jest. Oczywiście nie będzie
    przełożenia 1:1, ale jakieś z pewnością będzie.

    > Ostatnio czytalem ciekawy art. o "piractwie" w ktorym dosc jasno
    > zweryfikowano, ze sprzedaz CD wzrosla!

    Owszem, jednak to wydawca ma prawo do kształtowania swoich strategii
    marketingowych tak jak uważa.

    Są oczywiście teorie jakoby rozpowszechnienie p2p miało odbić się
    pozytywnie na sprzedaży płyt, ale nie w tym rzecz.
    To jest tak jakbyś się włamał komuś do mieszkania, naprawił mu zepsuty
    telewizor i wyszedł nie niepokojąc nikogo. To że on na tej akcji tylko
    zyskał nijak nie zmienia faktu że włamywać się nie wolno.

    > Dzialo sie tak, bo mp3-ki staly sie promocjia - najtansza z mozliwych -
    > poprzez p2p! Czesto mp3-ki maja dosc kiepska jakosc co czyni je z punktu
    > widzenia melomana bezwartosciowe, ale moga go przyciagnac do sklepu...

    No mogą mogą.
    Wielu wydawców to dostrzega i pozwala ściągać utwory, nawet w całości ze
    swoich stron internetowych.
    Co jednak nie zmienia faktu że niektórzy nie chcą tak robić - każdy
    wybiera takią strategię marketingową jaką uznaje za najlepszą.

    > UK - tez jest piractwo, tez mozna kupic plyty na bazarach, sciagac mp3-ki...
    > tu nalotow nie ma, co prawda robi sie cos by to ograniczyc (ok 7 mln
    > uzytkownikow pobiera z p2p w uk muzyke) ale to raczej dzialac nie bedzie, bo
    > ja sobie nie wyobrazam by ISP zrezygnowaly z 7 mln klientow!

    Problemem jest to że przyciśnięci przez prawo będą musieli. A
    technicznych możliwości trochę jest (chociaż skutecznością raczej nie
    powalają).
    Inna sprawa że walcząc z p2p można łatwo "wylać dziecko z kąpielą".