  • Data: 2005-10-03 19:14:12
    Temat: Re: "Psychole od Rydzyka"
    Od: poreba <d...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    "mandragora" <a...@a...pl> niebacznie popelnil
    news:dhriq3$l6o$1@nemesis.news.tpi.pl:

    > Osoby te poza choroba musza zmagac sie z epitetami "wariat"
    > "swir' "psychol" etc, oraz sluchac zartow o Wariatkowie w
    > Tworkach itp......
    Sugerujesz, że potoczność pojęcia "psychol", "wariat"
    "swir". "przygłup" itd. w jakikolwiek sposób wiąże
    się z chorobami psychicznymi?
    Czy _część_ chorych psychicznie, zachowujących się jak "wariaci"
    ma w społecznym odborze takie cechy/zachowania jakie przypisujemy
    osobom skrajnie nieodpowiedzialnym i nieprzewidywalnym na drodze?
    Mój stary SJP Doroszewskiego jeszcze wyróżnia potocznego
    "wariata"-chorego obok "przenośnego": człowieka postępującego
    nierozważnie, bezsensownie, nieobliczalnie. W nowszych słownikach
    AFAIR definicje ciążą ku znaczeniu przenośnemu.
    A te najbardziej zbliżone do pochodzenia tego określenia
    - hint: varia, variable itd.

    Słowem: cała afera z poniżaniem osób _chorych_ psychicznie to dęcie
    w tubę i bicie piany przynoszące w społecznym odbiorze chorym więcej
    szkody niż pożytku.
    Tak jak ta pani niedorzecznik od kobiet usiłująca podreślać sens
    istnienia swej posady.

    --
    pozdro
    poreba