    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 22 Jan 2015 22:08:05 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Przywileje górnicze a równość wobec stanowionego prawa

    On Thu, 22 Jan 2015, re wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news"
    [...]
    > Chyba, że a priori przyjąć, że emerytura z definicji ma zapewniać minimum
    > socjalne i tylko w tym celu jest pobierana składka (tym samym niższa),
    > AFAIK niektóre kraje tak mają.
    [...]
    > ---
    > Przecież JEST.

    I wszyscy dostają emeryturę w wysokości (jednakowego!) minimum
    socjalnego? W Polsce?

    > Podałeś dlaczego emerytury nijak mają się do składek

    No zgoda, ale nijak ma się to do tezy, jakoby (w .pl!) była
    konstrukcją z "minimum socjalnym".

    > Ja oczywiście
    > jestem za zrównaniem wieku emerytalnego wszelkich obiboków z normalnymi
    > ludźmi

    Ale to nie jest konieczne - wystarczy, że tak jak np. u niemieckich
    lotników, wcześniejsze emerytury opłaca dająca przywilej (swoim!)
    pracownikom firma (to zamiar Lufthansy zniesienia tego przywileju
    spowodował ostani strajk).
    W ten sposób "ogólne" fundusze emerytalne nie są naruszane - do
    osiągnięcia wieku emerytalnego firma płaci wynagrodzenie i składki,
    po osiągnięciu płaci fundusz i już.

    Jeszcze raz z przezorności - to INNA sprawa, niż rozwiązanie
    z emeryturą minimum socjalnego!
    I NIGDZIE nie pisałem o wersji emerytury "traktowanej jak lokata"
    (to też zupełnie inna sprawa).
    Pisałem o istotności tego, że (w przypadku emerytur płaconych
    "wg składek") jeśli jest taka zasada, to ma być sprawiedliwa.
    Tak aby ŚREDNIO zapewnić "równe współfinansowanie".

    pzdr, Gotfryd