    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 21 Jan 2015 23:30:56 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Przywileje górnicze a równość wobec stanowionego prawa

    news:Pine.WNT.4.64.1501201929030.2064@quad...

    > A powinny być???
    > Czy mój kolega który przez 10 lat pracował na dwóch etatach i z obu płacił składki
    > (ma na koncie emerytalnym w ZUS zapisane sumaryczne duże składki),
    > w ramach "sprawiedliwości społecznej" dostawać taką samą emeryturę
    > jak byle jaki obibok?

    Nie wiem, ale chyba odczytałaś to co napisałem na opak.
    Objaśnij do których słów ma się odnosić to "a powinny być".
    "Sprawiedliwość społeczna" wcale nie ma oznaczać BRAKU zróżnicowania!
    To system, w którym ktoś pobierający bardzo długo wysoką emeryturę mimo
    wpłacenia relatywnie niskiej sumy (choć wysokich składek, ale niewielu)
    sprawiedliwy *nie jest*.
    Chyba, że a priori przyjąć, że emerytura z definicji ma zapewniać minimum
    socjalne i tylko w tym celu jest pobierana składka (tym samym niższa),
    AFAIK niektóre kraje tak mają. Ale skoro w .pl tak nie jest, to powinno
    być "sprawiedliwie" - i wszelkie przywileje, nie opłacone pracą
    oskładkowanego, stoją temu na przeszkodzie.

    <OT>
    W ogóle masz talent do odwrotnego odczytywania moich intencji - AFAIR
    już kiedyś na mnie naskoczyłaś w sprawie "słuszności" prawa do wyboru
    emerytury (między swoją a "po mężu"), kiedy wskazanie na niesłuszność
    tego rozwiązania naprawdę miało na celu pytanie "a niby dlaczego
    tylko z jednej", a nie tezę, jakoby własna emerytura miała "unieważniać"
    tę "po mężu" :D

    pzdr, Gotfryd