    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo działa czy nie działa wstecz?
    Date: Thu, 11 Jan 2024 13:51:55 +0100
    <unf5sv$bsc$2$pkozar@news.chmurka.net> <unfcgv$2uehj$7@news.icm.edu.pl>
    <ung4im$tsd$1$cef@news.chmurka.net> <ungoib$367qb$2@news.icm.edu.pl>
    <ungpqv$cmm$1$nadir@news.chmurka.net> <ungr9m$1hln8$1@dont-email.me>
    <unhks1$qoc$1$nadir@news.chmurka.net> <unj6t0$1vell$1@dont-email.me>
    <unm4jb$ieq$1$nadir@news.chmurka.net> <unmglp$2ib1a$1@dont-email.me>
    <unmmv8$3ih9s$2@news.icm.edu.pl>
    <1b4suj2kdm06b$.19szb8rlqpr9j$.dlg@40tude.net>
    <unocgc$2ufnm$1@dont-email.me> <unof60$2uth2$1@dont-email.me>
    <unoghu$6lb$1$cef@news.chmurka.net>

    W dniu 11.01.2024 o 11:47, cef pisze:

    > Stracić może nie, ale mogą nie być ważne chwilowo.

    Tak samo było z książeczkowymi.
    Uprawnień nie zabierało, ale do czasu wymiany na nowy jechać nie było wolno.

    > Przeczytałem trochę informacji na ten temat i gdzieś też obiło mi się o
    > oczy,
    > że nieodnowienie dokumentu w systemie ma dawać wynik brak uprawnień.

    Może programiści dali dupy i zapomnieli dać dodatkowego "ptaszka" :)

    Na pierwszy rzut oka faktycznie wyglądałoby logiczniej, że powinny być
    przynajmniej dwa "ptaszki".
    - ma uprawnienia
    - ma aktualny dokument

    Ale raczej chodzi o to, że nawet jak masz uprawnienia bezterminowe, a
    nie ma obowiązku wożenia ze sobą prawa jazdy, to w systemie powinno być
    aktualne zdjęcie żeby funkcjonariusz mógł zidentyfikować.
    Nie wiem czy zdjęcia ze starych praw jazdy są w systemie, ale jeżeli są,
    to będzie zdjęcie 18 latka, a kontrolują np. 60-letniego faceta.

    Zgaduję, że może być taki powód. Aby również w systemie było w miarę
    aktualne zdjęcie, nie starsze niż 15 lat.

    > Czyli jak nie wymienię prawka i nie będę miał go przy sobie, to w systemie
    > będzie widać tak jakbym uprawnień nie miał.
    > Nie jest to utrata uprawnień, ale jest to utrudnienie :-)

    Całkiem niedawno robiłem nowy dowód osobisty (bo ważność starego się
    skończyła) i w aplikacji mObywatel widzę, że i w mDowód i w mPrawo jazdy
    jest to nowe zdjęcie, chociaż mam stare-laminowane prawo jazdy ze starym
    zdjęciem.
    Więc skoro nie muszę mieć przy sobie prawa jazdy, to funkcjonariusz w
    systemie widzi już moje nowe zdjęcie. Więc na cholerę mi to nowe
    plastikowe prawo jazdy?

    Ale jeżeli ktoś nie odnowi dowodu osobistego, bo nie potrzebuje, czy coś
    tam, to jeżeli będzie chciał jeździć, to będzie musiał wyrobić nowe
    prawo jazdy żeby dać aktualne zdjęcie.
    (Ciekawe, czy wtedy to nowe zdjęcie automagicznie w mObywatelu
    przepisuje się z mPrawa jazdy do mDowodu... czy to działa w obie strony).

    I pewnie dopóki ktoś nie wyjeżdża za granicę, to z jego punktu widzenia,
    skoro w systemie jest aktualne zdjęcie, to w ogóle wydawanie fizycznego
    plastiku prawa jazdy (terminowego, czy bezterminowego) nie ma sensu.

    Czy funkcjonariusze z dowolnego państwa w UE mają wgląd do naszego
    systemu żeby sobie pooglądać aktualne zdjęcie i sprawdzić termin
    uprawnień zatrzymanego do kontroli kierowcy?
    Bo jeżeli tak, to sens wydawania nowego, fizycznego plastiku, byłby
    tylko przy wyjeżdżaniu poza UE.

    Ja bym tak zrobił. Nie chcesz wyjeżdżać, nie musisz mieć plastiku, to go
    nie bierz z urzędu. Aktualne zdjęcie w dowodzie osobistym (w systemie)
    powinno wystarczyć.
    Po nowy plastik prawa jazdy idzie ten, kto chce sobie pojeździć gdzieś
    dalej.
    Ale może są jeszcze jakieś inne powody.

    Pozdrawiam
    Piotr