    From: "Michal Ch" <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo cywilne - jeszcze raz
    Date: Tue, 12 Nov 2002 18:22:05 +0100

    Witam

    > Z tego co piszesz to rzeczywiście mogłoby być takie proste. A jednak nie
    > jest. Słusznie zauważyłeś że była jakaś "wola". Twoim zdaniem wola
    zawracia
    > umowy. Ale to jeszcze nie znaczy że była wola zawarcia umowy
    przedwstępnej.
    > Ja jakoś woli zawarcia umowy przedstępnej nie widzę w tym przypadku
    > zgodniego zamiaru stron zawarcia takiej umowy.

    Czy wg. Ciebie umowa taka zostałaby zawarta dopiero wtedy,
    gdby strony powiedziały wprost - "zawieramy umowę przedwstępną"?
    Wg mnie należy brać pod uwagę całość zachowania stron. Z opisywanej
    sytuacji nie wynika aby którakolwiek z nich wycofała się lub dała
    do zrozumienia, że nie chce zawarcia umowy.

    Spróbuję przedstawić mój tok rozumowania:
    - Myśle, że zgadzamy się co do tego, że zawarcie takiej umowy przedwstępnej
    nie wymaga formy szczególnej.
    - Umowa przedwstępna sprzedaży musi zawierać *istotne* postanowienia
    - odwołując się do essentialia negotii umowy sprzedaży, będą to
    a) wola przeniesienia własności przez sprzedającego
    (cyt. "Daleki znajomy X _zaoferował_ mi sprzedaż swojego domku
    letniskowego")
    b) wola zapłaty ceny przez kupującego
    (cyt. "dałem mu odpowiedź, że chętnie kupię domek za 100.000 zł
    płatne w
    półrocznych ratach przez 2 lata")
    - w kwestii oznaczenia terminu wypowiadałem się wcześniej

    > Co do istotnych postanowień
    > to może najpierw wyjaśnij gdzie Ty je tutaj widzisz -

    Powyżej właśnie napisałem gdzie widzę istotne postanowienia.

    >bo z kazusu wynika że
    > on chce sprzedać ale jeszcze nie wie czy jemu,

    cyt. "zaoferował _mi_ sprzedaż" - a więc wie komu chce sprzedać

    > że za jakąś cenę ale jak, będzie lepsza to sprzeda za lepszą.

    tyle że pod warunkiem - ale wiadomo komu X chce sprzedać w tej chwili,
    i że ten ktoś chce kupić (cyt. "chętnie kupię domek") = umowa została
    zawarta, bo obie strony wiedzą czego chcą, zgadzają się ze sobą
    i akceptują wzajemne ustalenia. Biorą też oczywiście pod uwagę,
    że umowa przyrzeczona do skutku nie dojdzie, bo może pojawić się
    korzystniejsza oferta kupna.

    > Nie bardzo zrozumiałam uwagę.

    Wg mnie z kazusu jasno wynika, że obie strony chcą zawrzeć umowę
    sprzedaży domku i jasno to wyraziły - zarówno co do oferty sprzedaży,
    jak i kupna.
    Napisałaś jednak: "Po drugie nie jest to też oferta bo ta musi być
    stanowcza."
    Dlatego zapytałem w jaki sposób taka oferta powinna zostać wyrażona,
    abyśmy mogli uznać, że została wyrażona w sposób stanowczy? Jeśli można,
    poproszę o przykład.

    > Jeśli już się upierasz że ktoś złożył tu ofertę to kupujący a nie
    > sprzedawca. A przy okazji zdecyduj się czy to była tylko oferta czy też
    już
    > umowa przedwstepna.

    Oferty złożyły obie strony:
    - sprzedający - ofertę sprzedaży domku
    - kupujący w odpowiedzi złożył konkretną ofertę cenową, wyrażając tym
    chęć kupna
    Obydwa te oświadczenia składają się na umowę.
    Być może wcześniej wyraziłem się niejasno, za co przepraszam.

    > Myślę że w razie sporu przed sądem nie miałbyś szans.

    Nie spierał bym się wcale w sądzie, gdyż nie ma o co :-)
    Ponieważ brak formy notarialnej, można co najwyżej dochodzić
    naprawienia szkody wynikłej z niezawarcia umowy przyrzeczonej -
    a z okoliczności wynika, że żadnych szkód nie było.

    > Przy okazji polecam lekturę ksiązki M. Krajewskiego
    > "Umowa przedwstępna".

    Dzięki, przy okazji chętnie zajrzę.

    Co do Frycka - na jego zajęcia chodziłem kilka lat temu
    (jestem już po studiach) - naprawdę świetny gość, z otwartą głową.

    Pozdrawiam :-)
    Michał